Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8369
Title: La enseñanza programada, la UNESCO y los intentos por modificar el curriculum en la España desarrollista (1962-1974)
Other Titles: Programmed learning, UNESCO and the attempts to change the curriculum in the Development Spain (1962-1974)
Authors: González Delgado, Mariano
Groves, Tamar Rachel
Keywords: Enseñanza programada;UNESCO;Organismos internacionales;Historia del currículum;Programmed learning;International governmental organization;Curriculum history
Issue Date: 2017
Publisher: FahrenHouse
Abstract: Este trabajo se centra en estudiar el origen y evolución de la enseñanza programada en España. Para ello, se presenta una interpretación que hace énfasis en la influencia que ejercieron los organismos internacionales en su implantación. En la primera parte del trabajo se explican sus inicios en relación al marco educativo abierto por la UNESCO. El artículo continúa con la explicación de las primeras críticas que se establecieron sobre este modelo curricular. Por otro lado, se intenta dar una explicación acerca de su rápido ocaso. Se concluye indicando la importancia de los factores sociales internacionales y locales a la hora de comprender la construcción histórica del currículum en la España desarrollista.
This paper focuses on studying the origin and evolution of the programmed learning in Spain. For this, an interpretation about the influence exerted by the international governmental organization for its implantation is emphasizes. First, the paper explains its beginnings in relation to the educational framework opened by UNESCO. The article continues with the explanation of the first criticisms that were established on this curricular policy. Finally, an attempt is made to give an explanation about its rapid decline. It concludes by indicating the importance of international and local social factors in understanding the historical construction of the curriculum in the Development Spain.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8369
ISSN: 2340-7263
DOI: 10.1515/gps-2017-0055
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ete_186.pdf320,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons