Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8845
Title: Autobiografías y clásicos en la educación literaria de los futuros docentes e investigadores
Other Titles: Reading-life histories and classics in literary education of future teachers and researchers
Authors: Ballester Roca, Josep
Ibarra Rius, Noelia
Keywords: Autobiografías lectoras;Formación lectora y literaria;Clásicos;Competencia lectora y literaria;Canon;Reading autobiography;Reading and literary education (literacy);Competence
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo se enmarca en la línea de investigación desarrollada por los autores en torno al discurso autobiográfico o historias de vida y la lectura, en especial, del futuro docente. Nos centramos aquí en la exploración de los factores educativos y socioculturales que influyen en la iniciación lectora y el posterior desarrollo y adquisición de la competencia lectora y literaria de un grupo de lectores competentes (31 estudiantes del Máster de Investigación en Didácticas Específicas, en la especialidad de Educación Literaria y Lingüística). De acuerdo con este objetivo, realizamos un análisis descriptivo e interpretativo de su experiencia lectora, los itinerarios personales lectores desde la infancia, su concepción de la lectura y en concreto, la lectura literaria y la formación literaria recibida. Los datos revelan una valiosa información en torno a la concepción de clásico por parte de esta población y su influencia en la formación de hábitos de lectores y el disfrute literario.
This work is part of the line of research developed by the authors around the reading-life biographies, in particular, of future teachers. In this paper, we focus on the exploration of educational and sociocultural factors which influence the younger reader and the subsequent development and acquisition of the literary reading competence in a group of competent readers (31 students in the Master of Research in Specific Pedagogy, in the major of Literary and Linguistic Education). According to this aim, we carried out a descriptive and interpretative analysis of their reading experience, their reading personal itineraries from childhood, their conception of reading and, in particular, their literary training received in reading. The data reveals a valuable information around their conception of classicism and its influence on the formation of reading habits and the enjoyment of literature.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8845
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/31
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 29 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_29_31.pdf743,81 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons