Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/10044
Title: | La Virgen de Guadalupe de Extremadura: Iconografía Andina. I |
Other Titles: | The Virgin of Guadalupe of Extremadura:Andean Iconography. I |
Authors: | López Guzmán, Rafael Mogollón Cano-Cortés, Pilar, 1957- |
Keywords: | América;Extremadura;Pintura;Virgen de Guadalupe;Our Lady of Guadalupe;Painting;Diego de Ocaña, 1565-1608 |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Universidad de Granada. Departamento de Historia del Arte |
Abstract: | La devoción a la Virgen de Guadalupe de Cáceres
se genera en época medieval y se concreta
a nivel iconográfico mediante una escultura
que sufrirá transformaciones a lo largo de su
historia. En el siglo xvi son grabados los que llevan
la imagen y la devoción al continente americano,
teniendo un enorme éxito en América
del Sur, sobre todo tras el viaje y actividad del
fraile Diego de Ocaña, el cual nos relató su viaje
en un manuscrito. Tema que trataremos en la
segunda parte de este artículo. Dentro de las
imágenes americanas destaca la realizada en
Sucre por Diego de Ocaña que sigue siendo la
patrona de la ciudad. The devotion to Our Lady of Guadalupe of Caceres (Spain) started in medieval times; its iconography, particularly sculpture, will evolve throughout the centuries. During the 16th century, the devotion and iconography of the Virgin of Guadalupe traveled to America through engravings; the travel and work of fray Diego de Ocaña, who wrote his memories of the journey, helped to diffuse this devotion in South America, where quickly became indisputably popular. His journey will be the subject of the second part of this article. One of the most notable American images is the one created by Diego de Ocaña in Sucre (Bolivia), which continues to be the patron of the city. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/10044 |
ISSN: | 2254-7037 |
Appears in Collections: | DACTE - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2254-7037_12_46.pdf | 1,09 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License