Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11328
Title: Creatividad y tecnologías emergentes en Educación
Other Titles: Creativity and emerging technologies in Education
Authors: Águila Ríos, Yésica del
Capelo, Maria Regina Teixeira Ferreira
Varela, John Miguel Costa
Guerra Antequera, Jorge
Antequera Barroso, Juan Antonio
Universidad de Cádiz
Universidade de Lisboa. Portugal
Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación
Keywords: Tecnologías emergentes
Creatividad
Educación
Metodologías didácticas
Emerging technologies
Creativity
Infant education
Didactic methodologies
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La creatividad es un valor en alza debido a su estrecha relación con la solución de problemas y el emprendimiento. Es conveniente que esta creatividad sea fomentada desde los primeros años de escolarización cuando el mundo de fantasía y simbólico del niño está en plena ebullición y dónde todo es posible. Así, el fomento de la creatividad, aparece convenientemente contemplado en el currículum de la etapa. Por otro lado, desde las administraciones educativas se está promoviendo el uso de metodologías didácticas en las que el alumnado, como protagonista de su aprendizaje, participa de forma activa en la creación de contenidos y materiales educativos. Este nuevo escenario está generando nuevos retos y aprendizajes para los docentes. Se hace imprescindible conocer y dominar qué herramientas y estrategias son necesarias en el mundo de la información y conocimiento. El profesorado ya no puede seguir siendo el mismo que en el pasado dado que desempeña otra tarea muy distinta: la de enseñar a aprender con los medios que están al alcance de su alumnado y no enseñar contenidos como antaño. Los resultados consistentes con la literatura hacen imposible concebir un currículo que promueva la creatividad sin educación para los medios y sin las tecnologías emergentes que se puedan aplicar en el aula.
Creativity is a rising value due to its close relationship with problem solving and entrepreneurship. It is convenient that this creativity be fostered from the first years of schooling when the fantasy and symbolic world of the child is in full boiling and where everything is possible. Thus, the promotion of creativity is conveniently contemplated in the curriculum of the stage. On the other hand, the educational administrations are promoting the use of didactic methodologies in which the students, as protagonists of their learning, participate actively in the creation of content and educational materials. This new scenario is generating new challenges and learning for teachers. It is essential to know and master what tools and strategies are necessary in the world of information and knowledge. The teaching staff can no longer be the same as in the past given that they perform another very different task: that of teaching to learn with the means available to their students and not teaching content as in the past. The results consistent with the literature make it impossible to conceive a curriculum that promotes creativity without education for the media and without the emerging technologies that can be applied in the classroom.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11328
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:DCEDU - Artículos
Revista INFAD 2019 Vol. 3, Nº 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_3_1_527.pdf76,29 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons