Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11746
Title: La poesía: educadora de emociones
Other Titles: Poetry: educator of emotions
Authors: Agrelo-Costas, Eulalia
Piñeiro Casal, Alexandra
Keywords: Poesía;Emociones;Educación Básica;Poetry;Emotions;Basic Education
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo parte de la hipótesis de que la poesía es un medio idóneo para abordar la educación emocional. Después de apuntalar teóricamente los vínculos entre la poesía y las emociones, se describe la intervención diseñada para implementar en sexto de educación primaria bajo los esquemas de la investigación-acción. Esta se estructura en cuatro fases y se propone modificar las prácticas educativas para alcanzar los objetivos propuestos. La pretensión de concretar las potencialidades de la poesía para tratar la educación emocional se basa en un diseño cuasi-experimental pretest / postest, que se asienta en el estudio de caso entre un grupo de alumnado que ha trabajado previamente la poesía (experimental) y otro que no lo ha hecho (control). Cabe señalar que la intervención ha tomado la secuencia didáctica para afrontar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se analizan los datos y se recogen los logros, que se manifiestan en las nuevas percepciones y conocimientos del alumnado sobre el binomio poesía-emociones.
This work starts from the hypothesis that poetry is an ideal way to approach emotional education. After theoretically propping up the links between poetry and emotions, the intervention designed to implement in sixth grade of primary education is described under action research schemes. This is structured in four phases and it is proposed to modify the educational practices to achieve the proposed objectives. The aim of specifying the potential of poetry to deal with emotional education is based on a pretest / posttest quasi-experimental design, which is based on the case study between a group of students who have previously worked on (experimental) poetry and another that it has not (control). It should be noted that the intervention has taken the didactic sequence to face the teaching-learning process. The data is analyzed and the achievements are collected, which are manifested in the new perceptions and knowledge of the students about the binomial poetry-emotions.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11746
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.33.185
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 33 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_33_185.pdf767,21 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons