Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13328
Title: Inteligencia emocional en estudiantes de educación superior. Análisis a través de técnicas mixtas
Other Titles: Emotional intelligence in higher education students. Analysis through mixed techniques
Authors: Fragoso Luzuriaga, Rocio
Keywords: Inteligencia emocional;Educación superior;Técnicas cualitativas;Técnicas cuantitativas;Emotional intelligence;Higher education;Quantitative techniques;Qualitative techniques
Issue Date: 2018
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En la literatura existen numerosos artículos que evalúan la Inteligencia Emocional en estudiantes universitarios, sin embargo, la mayoría de ellos solo contemplan el aspecto cuantitativo olvidando la experiencia personal del alumnado. Por lo anterior, este estudio busca analizar la variable en estudiantes de Ciencias Sociales y Humanidades a través de técnicas mixtas. Para cumplir con el propósito anterior, en la primera fase de la investigación, se aplicó el TMMS-24 (Trait Meta Mood Scale) a una muestra estatificada de 255 sujetos; en la segunda fase, con base a los resultados del primer instrumento, se seleccionaron 8 estudiantes que representan los casos extremos de cada licenciatura quienes dieron su consentimiento para participar en una entrevista semiestructurada diseñada para profundizar en las habilidades emocionales adquiridas a lo largo de la licenciatura. Los resultados señalan que los estudiantes con altos puntajes en el TMMS-24 tienden a describir mayor número de ejemplos dónde se identifica el desarrollo de habilidades de la IE en contraposición con sus pares de la misma licenciatura con bajos puntajes en el instrumento.
Currently there are numerous articles about Emotional Intelligence’s evaluation in university students; however, most of them only address the quantitative aspect forgetting the personal experience of the scholars. Therefore, the aim of this study is to analyze the emotional intelligence (IE) in university students of Social Science and Humanities through the application of qualitative and quantitative techniques. In order to fulfill the above purpose, in the first phase of the research, the TMMS-24 (Trait Meta Mood Scale) was applied to a stratified sample of 255 subjects. In the second phase, based on the results of the first instrument, 8 students were selected to participate in a semistructured interview previously designed to deepen the emotional skills acquired along their professional studies, because they represent the extreme cases of each degree. The results suggest that students with high scores in the TMMS-24 tend to describe more examples of emotional intelligence skills opposed to their peers from the same degree with low scores in the instrument.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13328
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2018.n2.v1.1334
Appears in Collections:Revista INFAD 2018 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2018_2_1_231.pdf401,11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons