Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13860
Title: «Si no lo veo, no lo creo». La serie televisiva Little Einsteins como recurso audiovisual para el aula de Música
Other Titles: «I don’t believe it until I see it». The TV series Little Einsteins as an audiovisual tool in the Music classroom
Authors: Bravo Marín, Raquel
López García, José
Moya Martínez, María del Valle de
Keywords: Educación musical;Medios audiovisuales;Televisión;Educación primaria;Dibujos animados;Music education;Audiovisual media;Television;Primary education;Cartoons
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad de Extremadura, Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: Los medios audiovisuales son un excelente apoyo para transmitir, ampliar y reforzar contenidos trabajados previamente en el aula. La serie televisiva Little Einstein es un claro ejemplo de esta tipología. Esta investigación se ha centrado en visionar, analizar y clasificar aquellos elementos relacionados con las disciplinas artísticas, en especial los que atañen a la historia de la música, el lenguaje musical, los instrumentos y otros elementos musicales, que aparecen en los sesenta y siete capítulos que conforman esta serie. El objetivo de la misma ha sido el de categorizar el material artístico-musical para facilitar la labor del maestro de música de Primaria a la hora de incluirlo en sus programaciones didácticas. El método de trabajo utilizado ha consistido en el visionado activo, la recogida de datos y el análisis del discurso audiovisual desde parámetros cualitativos proporcionados por el denominado análisis textual. Seguidamente, se ha realizado una labor de interpretación y catalogación de la información recopilada en cada episodio. Por último, se presentan las conclusiones derivadas del estudio y sus posibles aplicaciones en el aula de Música.
Audiovisual and Mass Media has become an excellent support for the transmission, expansion and reinforcement of content previously worked in the classroom. Little Einsteins TV series is a clear example of this typology. This research focuses on the viewing, analysis and classification of all those elements related to the different artistic disciplines. It pays special attention to those that pertain to history of music, musical language, musical instruments and other music elements. These features appear in the sixty-seven chapters that make up this TV series. The aim is categorizing this artistic and musical material easing the work of the primary music teachers when including this resource in their didactic syllabus. For this purpose, the collection of qualitative parameters and the textual analysis, the active viewing, the analysis of audiovisual discourse and the interpretation of the information appeared in each one of the episodes has been used. Finally, the conclusions derived from this study and their posible applications in the music classroom are presented.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13860
ISSN: 1695-288X
DOI: 10.17398/1695-288X.20.2.65
Appears in Collections:RELATEC Vol. 20, nº 2 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_20_2_65.pdf292,08 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons