Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/14535
Títulos: Intercultural and linguistic competences for engineering ESP classes: A didactic framework proposal through problem-based learning
Autores/as: Fielden Burns, Laura Victoria
Rico García, María Mercedes
Palabras clave: Critical incidents;Problembased learning;Engineering;Intercultural competence;Competencia intercultural;Incidencias críticas;Aprendizaje basado en problemas;Ingeniería
Fecha de publicación: 2022
Editor/a: Wiley
Resumen: Global competencies are crucial for societies to progress in a changing world. Beyond the specific language skills needed to be integrated into an international workforce, individuals should also develop the capacity to analyze and understand intercultural issues in their fields. In light of this, our paper firstly aims to pilot a problem-based learning (PBL) proposal around a cultural critical incident for design engineers to develop intercultural and linguistic competences in an ESP engineering course. A secondary objective investigates how the project raises students’ awareness about cultural factors in product design. The results point to PBL as a method which enables instructors to integrate intercultural and linguistic skills in engineering programs, where students’ awareness of cultural factors can be increased through problem-solving teamwork on critical incidents.
Las competencias globales son claves para que las sociedades avancen en un mundo cambiante. Más allá de las capacidades lingüísticas necesarias para integrarse en un mercado laboral internacional, también debe desarrollarse la habilidad de analizar y comprender problemas interculturales que pudieran surgir entre diferentes áreas. Nuestro trabajo tiene como objetivo principal diseñar una propuesta de aprendizaje basado en problemas (ABP) en torno a un incidente cultural crítico para capacitar a estudiantes de ingeniería en diseño industrial en la adquisición de competencias interculturales y lingüísticas. Un objetivo secundario investiga cómo el proyecto aumenta la percepción de los estudiantes sobre los factores culturales en el diseño de productos. Los resultados apuntan al ABP como un método que permite integrar habilidades interculturales y lingüísticas en programas de ingeniería, donde la asimilación de dichos factores por parte de los estudiantes puede mejorar mediante el trabajo en equipo en torno a incidentes críticos.
URI: http://hdl.handle.net/10662/14535
ISSN: 0802-6106
DOI: 10.1111/ijal.12370
Colección:DDCSL - Artículos
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