Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/14856
Title: Un comentario sobre el intertexto discursivo. El caso de Laluna.com
Other Titles: A comment on discursive intertext. The case of Laluna.com
Authors: Mendoza Fillola, Antonio
Keywords: Intertextualidad;Competencias literarias;Interacción;Lectura;Novela juvenil;Intertextuality;Literary competences;Interaction;Reading;Children novel
Issue Date: 2005
Publisher: Universidad de Extremadura, Facultad de Educación
Abstract: Este artículo es un análisis sobre las exigencias de reconocirniento intertextual que requiere la comprensión y la interpretación de un texto, porque la lectura de cada obra estimula la cooperación y la interacción entre el texto y su lector concreto. El análisis se centra en Laluna.com, de Care Santos (ganadora del Premio Edebé de Literatura Juvenil 2003), novela juvenil cuyas cualidades ilustran la confluencia de referentes, de citas, de alusiones a otras producciones literarias según han señalado Kristeva, Genette, Rifaterre, Barthes, Iser ... ;, y hace del texto literario un elemento de un vasto sistema textual, en el marco de la intertextualidad. Se trata de un estudio crítico que pone en evidencia la relevante función que la Literatura infantil y juvenil tiene en el desarrollo de la formación literaria, a causa del conjunto de aportaciones y de input que potencialmente amplían la competencia literaria y la experiencia del lector, formándole e introduciéndole en el mundo de la cultura literaria.
This article analysis the requirements of intertextual knowledge required in order to understand and interpret a text. The reading of a text stimulates the cooperation and interaction between the text and the reader. The analysis is centered in Laluna.com of Care Santos (winner of Premio Edebé de Literatura Juvenil 2003), juvenile novel which qualities illustrate the confluence of referents, quotes, allusions to other literary works -as indicated by Kristeva, Genette, Rifaterre, Barthes, Iser ... -, and makes an element of a vast textual system of the text within the frarne of intertextuality. It is a study that makes evident the relevant function literature has for young readers and their the development of literary education. The whole input widens literary competence and the reader´s experience and introduces him/her to literary culture.
URI: http://hdl.handle.net/10662/14856
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 27 (2005)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_27_63.pdf601,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons