Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/15638
Títulos: Attitudes towards disability: The experience of "contact" in a sample of Italian college students
Autores/as: Falanga, Rossella
Caroli, Maria Elvira de
Sagone, Elisabetta
Palabras clave: Actitudes hacia la discapacidad;Investigación-acción;Hipótesis de contacto;Estudiantes universitarios;Attitudes towards disability;Action-research;Contact hypopthesis;College students
Fecha de publicación: 2011
Editor/a: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Resumen: Los marcos teóricos de este estudio fueron el modelo de investigación-acción y la hipótesis de contacto (Allport, 1954) considerada una estrategia para modificar el prejuicio hacia la discapacidad (Corrigan et al., 2010) expresado por docentes, familias y personal de servicios de salud (De Caroli y Sagone, 2011; Arvaniti et al., 2009). El objetivo del estudio fue la exploración de los cambios en las actitudes sociales hacia la discapacidad como resultado de la exposición a un contacto con sujetos discapacitados alojados en un centro de rehabilitación. Los participantes fueron 83 estudiantes universitarios divididos en: grupo experimental (contacto) y grupo control (sin contacto). Los materiales fueron compuestos por cuestionario sobre actitudes hacia la persona discapacitada, integración social / escolar y servicios de rehabilitación-salud y Diferencial Semántico sobre "Persona con discapacidad". Los resultados mostraron que, después del contacto, los estudiantes del grupo experimental aumentaron la percepción de la persona discapacitada como un recurso, persona sociable, carga para la sociedad, limitación para la familia, sujeto ininteligible y persona diferente; mejoraron la evaluación de la integración como estrategia útil para facilitar el contacto positivo y de los servicios de rehabilitación; evaluaron a la persona discapacitada como sujeto competente y apreciable, pero aún más problemático.
The theoretical frameworks of this study were the model of action-research and the contact hypothesis (Allport, 1954) considered a strategy to modify prejudice towards disability (Corrigan et al., 2010) expressed by teachers, families, and health service staff (De Caroli and Sagone, 2011; Arvaniti et al., 2009). The purpose of study was the exploration of changes in social attitudes towards disability as a result of exposition to a contact with disabled subjects housed in a rehabilitation centre. Participants were 83 college students divided into: experimental group (contact) and control group (no contact). Materials were composed by questionnaire on attitudes towards the disabled person, social / scholastic integration, and rehabilitative-health services and Semantic Differential on “Disabled person”. Results showed that, after the contact, students of the experimental group increased perception of disabled person as a resource, sociable person, burden for the society, limitation for the family, unintelligible subject, and different person; they improved evaluation of integration as useful strategy to facilitate positive contact, and of rehabilitative services; they assessed the disabled person as competent and appreciable subject, but even more problematic.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15638
ISSN: 0214-9877
Colección:Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 4

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