Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15761
Title: Conceptualizaciones sobre mediación, animación y promoción de la lectura: acercamiento a sus procesos y actividades
Other Titles: Conceptualizing reading mediation, encouragement, and promotion of reading: towards their processes and activities
Authors: González Ramírez, Carolina
Gladic Miralles, Jadranka
Contador Pergelier, Natalie
Keywords: Formación de lectores;Lectura;Mediadores;Literatura;Hábitos de lectura;Readers training;Reading;Mediators;Literature;Reading habit
Issue Date: 2022
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: El objetivo de este trabajo fue caracterizar las definiciones y relaciones de los conceptos de mediación, animación y promoción de la lectura para contribuir a la acotación de sus campos de acción. Este estudio cualitativo implicó la recopilación de un corpus de 109 definiciones las que fueron sometidas a análisis de contenido en Nvivo 12. Los resultados evidenciaron que la mediación de la lectura corresponde a un proceso que propicia el encuentro entre lector y libro; la animación pretende animar y generar una actitud positiva frente a la lectura; y la promoción aboga por democratizarla. Los hallazgos de esta investigación podrían contribuir a la discusión académica y a la correcta utilización de estos conceptos por parte de docentes de Lengua y Literatura, pues se plantean lineamientos didácticos que permiten llevar a cabo de manera concreta las acciones vinculadas a mediación, animación y promoción de la lectura.
The objective of this study was to characterize these terms and establish relationships between them, thereby determining their scope of application. For this qualitative study, a content analysis in NVivo 12, was conducted covering a corpus of 109 definitions. The results showed that mediation of reading refers to a process that helps the reader familiarize and build a relationship with the book; encouragement involves fostering a positive attitude towards reading; and promotion helps to stimulate the democratization of literacy and access to books. The findings of this research could contribute to the academic discussion and the correct use of these concepts by Language and Literature teachers, since didactic guidelines are proposed that allow carrying out in a concrete way the actions related to mediation, animation and promotion of the reading.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15761
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.36.41
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 36 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_36_41.pdf433,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons