Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15918
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCaroli, Maria Elvira de-
dc.contributor.authorSagone, Elisabetta-
dc.date.accessioned2022-10-21T08:20:53Z-
dc.date.available2022-10-21T08:20:53Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn0214-9877-
dc.identifier.issn2603-5987-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/15918-
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue la exploración de las actitudes sociales hacia la discapacidad (evaluadas con ítems abiertos), expresadas por 45 docentes curriculares y 45 con necesidades especiales, en relación con la representación del Yo Profesional y los estudiantes discapacitados y típicamente desarrollados (analizados utilizando diferencial semántico: De Caroli et al., 2007). Los resultados mostraron que, sobre las metas futuras de los estudiantes con discapacidad, especialmente los maestros curriculares indicaron el logro de la educación superior y el logro de la integración social, por el contrario, los maestros con necesidades especiales declararon la adquisición de autonomía personal. Sobre las emociones expresadas por los maestros, especialmente los maestros curriculares asumieron que tienen sentimientos negativos hacia los estudiantes discapacitados, mientras que los maestros con necesidades especiales expresaron sentimientos positivos. La representación del Yo Profesional fue significativamente más positiva que la expresada hacia los estudiantes discapacitados y típicamente desarrollados: este resultado fue más relevante en los maestros con necesidades especiales que en los colegas curriculares. Las representaciones de los estudiantes profesionales y discapacitados fueron más positivas en los maestros que expresaron sentimientos positivos hacia los estudiantes discapacitados en comparación con los maestros que expresaron sentimientos negativos. Será interesante verificar la influencia de la representación positiva del rol profesional en la percepción de los sujetos con discapacidad en otros cuidadores involucrados en el manejo de la discapacidad.es_ES
dc.description.abstractThe aim of this investigation was the exploration of social attitudes towards disability (assessed with open-ended items), expressed by 45 curricular and 45 special needs teachers, in relation to the representation of Professional Self and disabled and typically developed students (analyzed using semantic differential: De Caroli et al., 2007). Results showed that, about the future goals of disabled students, especially curricular teachers indicated the attainment of higher education and the achievement of social integration, on the contrary special needs teachers stated the acquisition of personal autonomy. About the emotions expressed by teachers, especially curricular teachers assumed that they have negative feelings towards disabled students, while special needs teachers expressed positive feelings. The representation of Professional Self was significantly more positive than that expressed toward disabled and typically developed students: this result was more relevant in special needs teachers than curricular colleagues. The representations of Professional Self and disabled students were more positive in teachers expressing positive feelings towards disabled students compared to teachers expressing negative feelings. It will be interesting to verify the influence of positive representation of professional role on the perception of disabled subjects in other caretakers involved in the management of disability.es_ES
dc.format.extent8 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherAsociación INFADes_ES
dc.publisherUniversidad de Extremaduraes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDiscapacidades_ES
dc.subjectYo profesionales_ES
dc.subjectActitudes socialeses_ES
dc.subjectMaestros con necesidades especialeses_ES
dc.subjectDisabilityes_ES
dc.subjectProfessional Selfes_ES
dc.subjectSocial attitudeses_ES
dc.subjectSpecial needs teacherses_ES
dc.titleProffessional self and social attitudes towards disability: a comparison between curricular and special needs teacherses_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5803.02 Preparación de Profesoreses_ES
dc.subject.unesco5802.05 Educación Especial; Minusválidos y deficientes Mentaleses_ES
dc.subject.unesco6114.02 Actitudeses_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationDe Caroli, M.E. & Sagone, E. (2011). Professional self and social attitudes towards disability: a comparison between curricular and special needs teachers. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD: Revista de Psicología, 1(4), pp. 493-500. ISSN: 0214-9877.es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversità degli Studi di Catania. Italiaes_ES
dc.identifier.publicationtitleInternational Journal of Developmental and Educational PSychology. INFAD: Revista de Psicologíaes_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage493es_ES
dc.identifier.publicationlastpage500es_ES
dc.identifier.publicationvolume4es_ES
Appears in Collections:Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2011_1_4_493.pdf80,31 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons