Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16592
Title: Recursos discursivos para el aprendizaje de la lengua catalana en un aula multicultural
Other Titles: Discursive resources for Catalan language learning in a multicultural classroom
Authors: Fresquet Margalef, Montserrat
Keywords: Demografía catalana;Diversidad lingüística;Escuelas;Estudio etnográfico;Mecanismos discursivos;Catalonian demography;Discursive mechanisms;Ethnographical study;Schools;Llinguistic diversity
Issue Date: 2011
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El aumento de la movilidad, relacionada con la sociedad de la información y la globalización, ha provocado, en menos de 10 años, un cambio en la demografía catalana, como también en las escuelas. Desde 1996, hemos pasado de la inexistencia de alumnado con lenguas familiares diferentes del catalán y castellano, a alumnado que en origen tiene cerca de 70 lenguas distintas. El objetivo de nuestra investigación, desde un enfoque etnográfico, es estudiar los mecanismos discursivos que posibilitan los primeros pasos en la adquisición de la lengua de la escuela en una situación de gran diversidad lingüística en origen. La investigación se realizó en una escuela de educación infantil, situada en un municipio de las comarcas de Girona que presenta un 35% de población extranjera. La muestra está formada por 21 niños de entre 4 y 5 años de edad, de 7 nacionalidades distintas, y su tutora. Se ha podido observar que el uso, por parte de la tutora, de formatos, como forma de organizar la atención y la acción conjunta, le permite mantener un “telón de fondo” permanente en donde todos saben qué deben hacer y/o decir, y le sirve a la vez, para poder modificar su discurso.
The rise of mobility, related to the information society and globalisation, has provoked, in less than 10 years, a change in the demography and schools of Catalonia. While in 1996 there were a few students with languages different from Catalan or Spanish, at present there are about 70 different languages. The present work is aimed at studying the discursive mechanisms that enable the first steps in acquiring the school language in a situation of linguistic diversity. This ethnographical study was carried out in a preschool located in a village with a 35 % of foreign population, near the city of Girona, in Spain. The sample consisted of a group of 21 children, of 7 different nationalities, who had between 4 and 5 years of age, and their mentor. We observed that the tutor’s use of formats, as a way of organizing joint attention and joint action, allowed her to maintain a permanent “backdrop” where everyone knows what to do and/or what to say, and at the same time, let her to modify her discourse.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16592
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2011_1_5_401.pdf76,25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons