Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/17021
Title: Adolescents on the Net: a study on the ethical representation
Other Titles: Adolescentes en la Red: un estudio sobre la representación ética
Authors: Bruschi, B.
Fraire, Michela
Longobardi, Claudio
Parola, A.
Prino, Laura Elvira
Quaglia, Rocco
Sclavo, Erica
Keywords: Adolescentes;Internet;Representación ética;Medios de comunicación;Nativos digitales;Adolescents;Ethical representation;Media;Digital natives
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En los últimos años, la literatura ha presentado la imagen de una nueva generación caracterizada por una mayor competencia digital, los llamados nativos digitales. El presente trabajo trata de investigar la representación social (Moscovici, 1961) de la tecnología que poseen los jóvenes italianos (nativos digitales o inmigrantes). Nuestra atención hacia este tema no es solo resultado de la dimensión funcional de la tecnología, sino también de su etiqueta. Intentamos incluir en nuestra investigación tantos aspectos en línea como pudimos: Legalidad, transparencia de la red, sociabilidad, protección de datos personales, reconocimiento de valores y protección de la privacidad. El objetivo de este trabajo es proporcionar la primera descripción de la relación entre los adolescentes italianos y la tecnología y resaltar la eventual especificidad relacionada con el tipo y la familiaridad con los nuevos medios. La investigación involucró a 396 adolescentes en el tercer año de la escuela secundaria (edad media = 16,29; ds = 564) en Piamonte. La muestra estuvo compuesta por 142 hombres y 244 mujeres. (36,8% - 63,2%; porcentaje válido). A cada sujeto se le ha entregado un cuestionario ETeRe (Representación tecnológica ética) nombrado individualmente. Los datos recogidos destacan las diferencias en relación con el sexo de los sujetos y su familiaridad con la tecnología.
In the last few years, literature has presented an image of a new generation characterised by an increased digital competence, the so called digital natives. The present work tries to investigate the social representation (Moscovici, 1961) of technology that young Italians possess (Digital natives or immigrants). Our attention towards this subject is not just result of the functional dimension of technology, but also because of its etiquette. We tried to include in our investigation as many on-line aspects as we possibly could: legality, transparency of the network, sociability, protection of personal data, recognition of values and protection of privacy. The aim of this work is to supply the first description of the relation between Italian adolescents and technology and to highlight the eventual specificity related to type and familiarity with the new media. The research involved 396 adolescents in the third year of high school (mean age = 16,29; ds = 564) in Piedmont. The sample was composed of 142 males and 244 females. (36,8% - 63,2%; valid percentage). Each subject has been given an individually named ETeRe questionnaire (Ethical technological representation). The data collected highlight the differences in relation to the sex of the subjects and their familiarity with technology.
URI: http://hdl.handle.net/10662/17021
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_4_289.pdf225,31 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons