Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1853
Title: Autopercepción de la ansiedad en Maestros de Primaria de Badajoz y Castelo Branco
Other Titles: Anxiety self-perception in Elementary Education teachers of Badajoz and Castelo Branco
Authors: Merchán Romero, Isabel María
González Hermosell, Juan de Dios
Keywords: Ansiedad;Docentes;Escuela;Anxiety;Teachers;School
Issue Date: 2014-04-09
Publisher: Asociación INFAD y Universidad de Extremadura
Abstract: Este estudio forma parte de otro más amplio cuya finalidad es analizar la influencia de la competencia emocional en el clima social de un aula y en el rendimiento académico de los alumnos. Concretamente, esta parte del estudio pretende conocer el grado de Autopercepción de la Ansiedad en Maestros de Enseñanza Básica de centros educativos de la ciudad de Castelo Branco (Portugal) y en Maestros de Educación Primaria de la ciudad de Badajoz (España), como aspecto que condiciona la calidad de la enseñanza. Para ello se diseñó una investigación, en la que se compararon los resultados de un Test de Autopercepción de Ansiedad en situaciones del contexto educativo cumplimentado por profesores portugueses y españoles. Como conclusión general, la autopercepción de la ansiedad y el estrés de los docentes españoles es superior al de los portugueses, sobre todo en lo que concierne a las manifestaciones motoras, en las que existen diferencias significativas.
This study makes part of another broader one whose aim is analyzing the influence of the emotional competence on the social environment of a class and on the pupils’ academic performance. In particular, this part of the study intends to know the degree of Anxiety Self-Perception in Elementary Education teachers of educational centers of Castelo Branco (Portugal) and Primary Education teachers in the town of Badajoz (Spain), as an aspect which makes a condition of the teaching quality. To do so they designed an investigation, in which the results of an Anxiety Self-Percetion Test were contrasted in situations of the educational context carried out by Portuguese and Spanish teachers. As a general conclusion, the anxiety and stress self-perception in Spanish teachers is higher than in Portuguese ones, especially regarding the motor appearances, where we can find significant differences.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1853
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2014 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2014_1_2_177.pdf126,32 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons