Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/18738
Title: ¿Influye la familiarización con las TICs en el rendimiento en matemáticas y ciencias? El caso de España
Other Titles: Does familiarity with ICTs influence performance in mathematics and science? The Case of Spain
Authors: Vernazza, Elena
Álvarez Vaz, Ramón
Callejo Canal, Diana del
Canal Martínez, Margarita
Urruticoechea Vicente, Alar
Keywords: Análisis de correspondencias múltiples;Ciencias;Matemáticas;Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC);Programme for International Student Assessment (PISA);Multiple correspondence analysis;Sciences;Mathematics;Information and Communication Technologies (ICT)
Issue Date: 2023
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En este trabajo se analiza, para el caso de España, la influencia de la familiarización con las TIC sobre la adquisición de competencias en matemáticas y ciencias. Los participantes analizados corresponden a 35.943 estudiantes de 15 años de edad que realizaron la prueba PISA en el año 2018. Los datos son analizados mediante Análisis de Correspondencias Múltiples y los principales resultados permiten concluir que, en cuanto a la familiarización (tenencia y/o uso) con las TIC, más de un 50% de los estudiantes declaran tener y usar los dispositivos analizados, y que esta proporción es aún mayor cuando se trata de Internet y Celular con internet (más de 95%). Los dispositivos que menos uso tienen son Celular sin internet y Lector de e-book. En cuanto a la asociación entre la familiarización con las TIC y la adquisición de las competencias se tiene que: 1. niveles bajos en las competencias se asocian a la no familiarización con las TIC; 2. niveles medios se asocian a tenencia/uso de Internet, Laptop, Celular con internet y Disco USB, y 3. niveles altos se asocian con tenencia y uso de Ordenador, Tablet e Impresora, además de los dispositivos asociados al nivel medio.
This paper analyzes, for the case of Spain, the influence of ICT familiarization on the acquisition of mathematics and science competencies. The analyzed participants correspond to 35.943 15-year-old students who took the PISA test in 2018. The data are analyzed through a Multiple Correspondence Analysis and the main results allow us to conclude that, in terms of familiarization (possession and/or use) with ICT, more than 50% of the students declare having and using the analyzed devices, and that this proportion is even higher when it comes to Internet and Cellular with Internet (more than 95%). The devices with the least use are Cellular without internet and e-book reader. Regarding the association between familiarity with ICTs and the acquisition of competencies, the following results are obtained: 1. low levels of competencies are associated with no familiarity with ICTs; 2. medium levels are associated with having/using the Internet, Laptop, Cell phone with Internet and USB disk; and 3. high levels are associated with having and using a Computer, Tablet and Printer, in addition to the devices associated with the medium level.
URI: http://hdl.handle.net/10662/18738
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2023.n1.v1.2486
Appears in Collections:Revista INFAD 2023 Nº 1, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2023_1_1_107.pdf751,65 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons