Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/18923
Títulos: Profile analysis through self-determination theory and intention to be physically active: differences according to gender and age
Autores/as: Manzano Sánchez, David
Palabras clave: Physical Education;Physical activity;Autonomy support;Responsibility;Physical activity intention;Basic psychological needs;Educación Física;Actividad física;Apoyo a la autonomía;Necesidades psicológicas básicas;Responsabilida;Intención de actividad física
Fecha de publicación: 2023
Editor/a: Frontiers Media
Resumen: Introduction: Physical Education in the current education system has various objectives, including educating students on the values of physical activity and increasing the physical activity levels of students. Objective: The purpose of the present study is to analyze the motivational profiles of students, to understand which profiles have higher levels of responsibility, satisfaction of autonomy, competence, and social relationship needs; intention to be physically active; and perception of autonomy support. Methods: A total of 752 students from Primary, Secondary, and Non-compulsory Education (M = 13.809; SD = 1.984, 47.9% boys and 52.1% girls), from different educational centers in Spain, participated in the study, to whom a series of questionnaires were administered to find out their values of the mentioned variables. The results established the existence of four profiles: “high quality,” “low quality,” “high quantity,” and “low quantity” of motivation. Results: The results reflect that the students of the “high quality” and “high quantity” profiles had higher values in all the variables in relation to the other two groups (except in amotivation and external regulation), discussing the differential analysis between the four groups. The group with the best results was the “high quantity” profile, as opposed to the “low quantity” profile. In turn, no differences were found according to gender, but according to the educational stage, the Primary Education stage was more related to the more self-determined profiles. Discussion and conclusion: Therefore, it is necessary to look for more selfdetermined motivational profiles from an early age in order to improve levels of responsibility, perception of autonomy, satisfaction of basic psychological needs, and the intention to be physically active.
Introducción: La Educación Física en el sistema educativo actual tiene diversos objetivos, entre ellos educar a los estudiantes en los valores de la actividad física y aumentar los niveles de actividad física de los estudiantes. Objetivo: El propósito del presente estudio es analizar los perfiles motivacionales de los estudiantes, para comprender qué perfiles tienen mayores niveles de responsabilidad, satisfacción de autonomía, competencia y necesidades de relación social; intención de estar físicamente activo; y percepción del apoyo a la autonomía. Métodos: Participaron en el estudio un total de 752 alumnos de Educación Primaria, Secundaria y No Obligatoria (M = 13.809; DT = 1.984, 47,9% niños y 52,1% niñas), de diferentes centros educativos de España, a los que se les aplicó una serie de cuestionarios para conocer los valores de las variables mencionadas. Los resultados establecieron la existencia de cuatro perfiles: “alta calidad”, “baja calidad”, “alta cantidad” y “baja cantidad” de motivación. Resultados: Los resultados reflejan que los estudiantes de los perfiles “alta calidad” y “alta cantidad” tuvieron valores más altos en todas las variables en relación a los otros dos grupos (excepto en desmotivación y regulación externa), discutiéndose el análisis diferencial entre los cuatro grupos. El grupo con mejores resultados fue el perfil de “cantidad alta”, frente al perfil de “cantidad baja”. Por su parte, no se encontraron diferencias según el sexo, pero según la etapa educativa, la etapa de Educación Primaria se relaciona más con los perfiles más autodeterminados. Discusión y conclusión: Por tanto, es necesario buscar perfiles motivacionales más autodeterminados desde edades tempranas para mejorar los niveles de responsabilidad, percepción de autonomía, satisfacción de necesidades psicológicas básicas y la intención de realizar actividad física. ​
URI: http://hdl.handle.net/10662/18923
DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1277532
Colección:DDEMU - Artículos

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
fpsyg_2023_1277532.pdf966,72 kBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons