Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/18924
Títulos: Comparing traditional teaching and the personal and social responsibility model: development of values in Secondary Education students
Autores/as: Manzano Sánchez, David
Palabras clave: Physical education models;Personal and social responsibility;Formal teaching;Personal and Social Responsibility Model (TPSR);Secondary education;Modelos de educación física;Modelos de educación física;Responsabilidad personal y socia;Educación Secundaria;Enseñanza formal;Modelo de Responsabilidad Personal y Social (TPSR)
Fecha de publicación: 2023
Editor/a: MDPI
Resumen: Personal and Social Responsibility Model (TPSR) is considered an ideal methodology for promoting values while teaching academic or physical activity contents. The purpose of this study was to carry out an intervention in an educational center with TPSR to exceed 70% of the total teaching time. A total of 105 students participated in the present study as experimental group and 147 as control group (12 to 16 years old). A series of questionnaires were passed to check their responsibility (PSRQ questionnaire) and for the experimental group, a questionnaire to evaluate their TPSR satisfaction (ECVA-12 questionnaire). On the other hand, we check with interviews teachers opinion about the experience with TPSR intervention. The results showed that TPSR allowed after six months a favorable opinion including a values near to 4 (3.78 and 3.72) in a 1–5 scale in the satisfaction with TPSR and values acquisition comparing this methodology with their previous way of receiving classes. At the same time, personal and social responsibility values had significative scores after intervention in both personal (p < 0.05) and social responsibility (p < 0.01) and taking into account the control group. In addition, the teachers interviewed showed high satisfaction with the methodology, valuing the importance of adapting very well to the most complex students, and the need to carry out continuous training in the methodology. It is concluded that TPSR is an adequate methodology to improve students and teachers satisfaction with teaching, as well as allow an improvement in the responsibility values.
El Modelo de Responsabilidad Personal y Social (TPSR) se considera una metodología ideal para promover valores en la enseñanza de contenidos académicos o de actividad física. El propósito de este estudio fue realizar una intervención en un centro educativo con TPSR superior al 70% del tiempo total de enseñanza. En el presente estudio participaron un total de 105 estudiantes como grupo experimental y 147 como grupo control (de 12 a 16 años). Se pasaron una serie de cuestionarios para comprobar su responsabilidad (cuestionario PSRQ) y para el grupo experimental, un cuestionario para evaluar su satisfacción con TPSR (cuestionario ECVA-12). Por otro lado, comprobamos mediante entrevistas la opinión de los profesores sobre la experiencia con la intervención TPSR. Los resultados mostraron que TPSR permitió después de seis meses una opinión favorable incluyendo valores cercanos a 4 (3,78 y 3,72) en una escala de 1 a 5 en la satisfacción con TPSR y adquisición de valores comparando esta metodología con su forma anterior de recibir clases. Al mismo tiempo, los valores de responsabilidad personal y social tuvieron puntuaciones significativas después de la intervención tanto en responsabilidad personal (p < 0,05) como social (p < 0,01) y teniendo en cuenta el grupo de control. Además, los docentes entrevistados mostraron una alta satisfacción con la metodología, valorando la importancia de adaptarse muy bien a los alumnos más complejos, y la necesidad de realizar una formación continua en la metodología. Se concluye que TPSR es una metodología adecuada para mejorar la satisfacción de estudiantes y docentes con la docencia, así como permitir una mejora en los valores de responsabilidad
URI: http://hdl.handle.net/10662/18924
DOI: 10.3390/su15086964
Colección:DDEMU - Artículos

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
su15086964.pdf415,73 kBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons