Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1903
Title: Valores percibidos por los adolescentes e identificación con personajes televisivos
Other Titles: Values perceived by adolescents and identification television characters
Authors: Medrano Samaniego, Concepción
Martínez de Morentin de Goñi, Juan Ignacio
Keywords: Adolescencia;Televisión;Estudio transcultural;Personajes favoritos;Empatía;Valores percibidos;Adolescence;Television;Cross-cultural study;Favorite characters;Empathy;Perceived values
Issue Date: 2014-04-09
Publisher: Asociación INFAD y Universidad de Extremadura
Abstract: El objetivo de este estudio fue examinar la relación que, 1238 adolescentes de una muestra transcultural, pertenecientes a ocho contextos diferentes, establecen con los personajes favoritos de la televisión atendiendo a la identificación o grado de empatía y los valores que perciben en él. Partimos de la idea básica de que el estudio acerca de la identificación y la percepción de valores en sus personajes favoritos nos proporcionan claves importantes para la comprensión de los efectos del medio sobre los adolescentes. Las dos variables se analizarán buscando una posible relación entre ellas. Se utilizaron dos instrumentos de medida: el CHTV.02 y el Val. TV 02. Los resultados han demostrado que existen diferencias estadísticas significativas en el conjunto de los contextos culturales estudiados; no obstante, son moderadas. En las conclusiones hay que señalar que la mayoría de adolescentes se inclinan por personajes que encarnan valores prosociales.
The aim of this study was to examine the relationship between 1238 adolescents from a cross-cultural sample encompassing eight different contexts and their favorite television characters, in accordance with the following aspects: identification or degree of empathy and values perceived in them. Our work was based on the idea that the study of identification and values perception in favorite characters would provide us with important information for understanding the effects of the medium on adolescents. The three variables were then analyzed in order to identify any possible relationship which may exist between them. Two measurement instruments were used: the CHTV.02 and the Val. TV 02. The results revealed statistically significant (although moderate) differences in the sample group as a whole. In conclusion, it can be said that the majority of adolescents tend to favor characters who embody prosocial values.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1903
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2014 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2014_1_3_577.pdf142,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons