Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19031
Title: ¿Preparados para una educación musical crítica?
Authors: Archilla Segade, Héctor
Keywords: Educación musical;Música;Music education;Music
Issue Date: 2023
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: Este libro recoge los trabajos expuestos durante las mesas de comunicaciones y espacio dedicado a pósteres en el desarrollo del II Congreso Internacional de Educación e Investigación Musical. Un evento celebrado de nuevo en la Facultad de Educación y Psicología de Badajoz (Universidad de Extremadura) y que persigue la creación de redes que conecten a personas interesadas en la educación e investigación musical, generar espacios para la reflexión, la divulgación y la formación, así como el intercambio de ideas en busca de la mejora de la calidad educativa. S finalidad principal es propiciar la reflexión sobre el enfoque que ha de darse al área de música en las diferentes etapas educativas tanto de la Educación General como Especializada. Se toma en consideración algunos de los acontecimientos en los que ya entrado el siglo XXI, han intervenido en los ámbitos de la música y de la educación musical, a través de las diferentes Leyes Orgánicas y Decretos Curriculares que nos han precedido en las tres últimas décadas. De igual modo, se abordan los planteamientos de una nueva Ley y un nuevo currículo que, en gran medida, responde a los desafíos que generan dichos acontecimientos. A través de las diferentes voces, que parten de la experiencia de aula de sus autores, la publicación contribuye a la siempre necesaria revisión y actualización didáctica del profesorado y al acercamiento a nuevas realidades que impulsen la atención sobre cómo mejorar nuestras prácticas en los programas de formación para adaptar tanto contenidos como procedimientos metodológicos a la realidad a la que nos enfrentamos.
This book gathers the works presented during the communications tables and the space dedicated to posters in the development of the II International Congress on Music Education and Research. An event held once again at the Faculty of Education and Psychology of Badajoz (University of Extremadura) and which aims to create networks that connect people interested in music education and research, generate spaces for reflection, dissemination and training, as well as the exchange of ideas in search of improving the quality of education. Its main purpose is to encourage reflection on the approach to be given to the area of music in the different educational stages of both general and specialised education. It takes into consideration some of the events which, well into the 21st century, have intervened in the fields of music and music education, through the different Organic Laws and Curricular Decrees which have preceded us in the last three decades. Likewise, the approaches of a new Law and a new curriculum that, to a large extent, responds to the challenges generated by these events are addressed. Through the different voices, which are based on the classroom experience of the authors, the publication contributes to the always necessary didactic revision and updating of teachers and to the approach to new realities that promote attention on how to improve our practices in training programmes in order to adapt both contents and methodological procedures to the reality we are facing.
Description: II Congreso Internacional de Educación e Investigación Musical (CIEIM23). Badajoz
URI: http://hdl.handle.net/10662/19031
ISBN: 978-84-9127-194-9 (edición electrónica)
Appears in Collections:Otras ediciones del SPUEx

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-84-9127-194-9.pdf4,47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons