Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19931
Title: Using non-radial DEA to assess school efficiency in a cross-country perspective: an empirical analysis of OECD countries
Authors: Cordero Ferrera, José Manuel
Aparicio, Juan
González, Martín
López Espín, Jose J.
Keywords: Análisis Envolvente de Datos;Data Envelopment Analysis;Medidas no radiales;Non-radial measures;Educación;Education;Least distance;Distancia mínima
Issue Date: 2018
Publisher: Elsevier
Abstract: In this paper we use data from OECD countries participating in PISA 2012 to assess the efficiency of schools in a cross-country framework. In the analysis, and in contrast to previous applications, we consider that schools might concentrate their efforts on improving the results in one dimension of the educational output to a greater extent than in the other. To do this, we rely on non-radial efficiency measures of performance and the estimation of an educational production function based upon Data Envelopment Analysis (DEA) techniques. Specifically, DEA non-radial measures allow for identifying different levels of inefficiency for each output considered (reading and maths). In particular, we apply a non-radial measure based on Ando et al. [5] and Aparicio et al. [12]. Our results show that the majority of schools in OECD countries tend to be less efficient in reading than in mathematics
En este trabajo utilizamos datos de los países de la OCDE participantes en PISA 2012 para evaluar la eficiencia de los centros escolares en un marco transnacional. En el análisis, y a diferencia de aplicaciones anteriores, consideramos que los colegios podrían concentrar sus esfuerzos en mejorar los resultados en una dimensión del output educativo en mayor medida que en la otra. Para ello, nos basamos en medidas no radiales de eficiencia del rendimiento y en la estimación de una función de producción educativa basada en técnicas de Análisis Envolvente de Datos (DEA). En concreto, las medidas no radiales DEA permiten identificar diferentes niveles de ineficiencia para cada output considerado (lectura y matemáticas). En concreto, aplicamos una medida no radial basada en Ando et al. [5] y Aparicio et al. [12]. Nuestros resultados muestran que la mayoría de los centros escolares de los países de la OCDE tienden a ser menos eficientes en lectura que en matemáticas
URI: http://hdl.handle.net/10662/19931
ISSN: 0305-0483
DOI: 10.1016/j.omega.2017.07.004
Appears in Collections:DECON - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
j_omega_2017_07_004.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.accessRestricted???
783,1 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons