Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/20490
Title: Motivación y barreras del desplazamiento activo en los profesores: Un estudio exploratorio
Other Titles: Motivation and barriers to active commuting in teachers: an exploratory study
Authors: Cerro Herrero, David
Tapia Serrano, Miguel Ángel
Vaquero Solís, Miguel
Prieto Prieto, Josué
Sánchez Miguel, Pedro Antonio
Keywords: Docentes;Motivación;Barreras percibidas;Desplazamiento activo;Centro educativo;Active commuting and school;Teachers;Motivation;Perceived barriers
Issue Date: 2022
Publisher: Comunidad Virtual de Ciencias del Deporte
Abstract: El presente trabajo tuvo por objetivo conocer la relación entre la motivación intrínseca y motivación extrínseca con las barreras al desplazamiento activo en docentes. Se reclutaron un total de 156 profesores de 25 y 56 años (37.98 ± 12.28). Se utilizó una adaptación del cuestionario BREQ-3 para medir la motivación hacia el desplazamiento activo. Las barreras percibas se midieron con la escala BATACE. Se realizaron análisis descriptivos, correlaciones y modelos de regresiones de las variables de estudio. Los resultados mostraron que la motivación intrínseca estaba asociada negativamente con las barreras de planificación y psicosociales hacia el desplazamiento activo. La motivación extrínseca se asoció positivamente con las barreras ambientales y seguridad y con las barreras de planificación y psicosociales. Las intervenciones futuras, cuyo objetivo sea aumentar la cantidad de desplazamientos al centro educativo del profesorado, deberían aumentar la motivación intrínseca para conseguir resultados positivos en este comportamiento entre los docentes.
The aim of this study was to know the relationship between intrinsic and extrinsic motivation with the barriers associated with active commuting among Spanish teachers. The sample was formed by 156 teachers, ranging in age from 25 to 56 years old (37.98 ± 12.28). An adaptation of BREQ-3 questionnaire was used to measure the motivation towards active commuting. The perceived barriers were measured with the BATACE scale. Descriptive analysis, correlations and regression models of the studied variables were conducted. Results proved that the intrinsic variable was negatively associated with the planning and psychosocial barriers towards active commuting. Extrinsic motivation was positively related with the environmental and security barriers, as well as with planning and psychosocial barriers. Thus, future interventions aimed at increasing the number of teachers´ active travels to their schools should improve intrinsic motivation in order to achieve positive behavioral outcomes.
URI: http://hdl.handle.net/10662/20490
DOI: 10.15366/rimcafd2022.86.006
Appears in Collections:DDEMU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10_15366rimcafd2022_86_006.pdf306,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons