Relationship between self-efficacy and self-concepts in university students

DSpace/Manakin Repository

español português english

Relationship between self-efficacy and self-concepts in university students

Show full item record

Title: Relationship between self-efficacy and self-concepts in university students
Author: Falanga, Rossella; Caroli, Maria Elvira de; Sagone, Elisabetta
Abstract: El propósito de esta investigación es enfocar la relación entre autoeficacia (Bandura, 1997), en relación a la creencia de que puede ser capaz de percibir las necesidades y creencias de los demás (autoeficacia empática) y de establecer buenas relaciones (auto-eficacia social), y el auto-concepto, que se analizó evocando la teoría de la auto-discrepancia (Higgins, 1987). Se emplearon medidas de autoeficacia empática y social y la técnica del diferencial semántico para explorar el Ser real y Social en una muestra de 76 estudiantes de psicología en la Universidad italiana de Catania. Los resultados mostraron que los estudiantes de psicología lograron niveles medios en la autoeficacia enfática y social, y expresaron una representación muy similar del concepto de sí mismos, en términos de la teoría de la auto-discrepancia. Además, la mayoría de los estudiantes de psicología se percibieron eficientes en la comprensión de los sentimientos y emociones de los demás y así como cultivando buenas relaciones, la mayoría expresaron una representación positiva del ser real y el ser social; además, los estudiantes por encima de los niveles medios de la autoeficacia enfática y social mostraron una representación más positiva del ser real y social que aquellos con bajo promedio. Se discuten las implicaciones futuras sobre el importante papel que desempeñan los auto-conceptos en otras dimensiones psicológicas.The purpose of this investigation was focused on the relationship between self-efficacy (Bandura, 1997), regarding the beliefs to be able to recognize the needs and beliefs of the others (emphatic self-efficacy) and to establish good relationships (social self-efficacy), and Self-concepts (Actual and Social Self), analyzed evoking the Self-Discrepancy Theory (Higgins, 1987). We used empathic and social self-efficacy measures and semantic differential technique to explore Actual and Social Self in a sample of 76 psychology Italian students at University of Catania. Results showed that psychology students reached on average levels in emphatic and social self-efficacy and expressed a very similar representation of Self-concepts, in terms of Self-Discrepancy Theory. In addition, the more the psychology students perceived themselves efficient at understanding the feelings and emotions of the others and cultivating good relations, the more they expressed a positive representation of Actual and Social Self; further, students with on and above average levels of emphatic and social self-efficacy showed a more positive representation of Actual and Social Self than those with under average. Future implications on the important role played by Self-concepts on other psychological dimensions were discussed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2782
Date: 2012


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2012_1_2_227.pdf 137.2Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales