Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/4572
Title: | El discurso político como marco de relaciones de poder asimétricas |
Other Titles: | Political discourse as a framework of asymmetrical power relations |
Authors: | Soler Costa, Rebeca |
Keywords: | Topoi;Marcadores discursivos;Argumentación;Discurso político;Discourse markers;Argumentation;Political speech |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Junta de Extremadura. Consejería de Educación |
Abstract: | Nuestra sociedad se caracteriza por una tendencia persuasiva en la emisión de mensajes. Los discursos políticos inundan los medios de comunicación para satisfacer no solo objetivos del partido político, sino ganar la "captatio benevolentiae" del público receptor. Para ello, hacen uso de marcadores discursivos y otros elementos lingüísticos para convencer con las palabras. La "teoría de la argumentación" o "teoría de los topoi" constituye el marco teórico que permite analizar el grado de manipulación de los discursos políticos. La expresión política “correcta”, según la lógica dominante, es la democracia parlamentaria, basada en el juego de los partidos. Our society is characterized by a trend in the issuance of persuasive messages. Political discourse flood mass media to satisfy not only political aims of the political party, but also to win the audience "benevolentiae captatio". To do that, politics make use of discourse markers and linguistic tools to convince them with words. The "Theory of Argumentation" or "theory of the topoi" conforms the theoretical framework for analyzing the degree of manipulation in political speeches. The “correct” political expression, as the dominant logic establishes, is the parliamentary democracy, based on the play of political parties. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/4572 |
ISSN: | 1988-8430 |
Appears in Collections: | Tejuelo Vol. 11, nº 1 (2011) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1988-8430_11_128.pdf | 234,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License