Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4831
Title: La enseñanza de la lectura literaria en el siglo XXI: a teoría de la lectura de Ricardo Piglia en el nivel universitario
Other Titles: The teaching of literary reading in the XXI century:The theory of Ricardo Piglia reading at the college level
Authors: Fernández Cobo, Raquel
Keywords: Piglia, Ricardo (1940-);Lector competente;Lectura universitaria;Competencia literaria;Competent reader;College reading;Literary competence
Issue Date: 2016
Publisher: Junta de Extremadura: Consejería de Educación
Abstract: En este trabajo se aborda la lectura universitaria como campo de teoría y de práctica, partiendo de la hipótesis de que la teoría de la lectura del escritor argentino Ricardo Piglia, diseminada a lo largo de su producción intelectual, constituye un auténtico modelo para la formación literaria, ya que sitúa la interacción lector-texto en el eje de su propuesta. Sus reflexiones como profesor y como escritor muestran una intensa correlación entre el campo de la didáctica y el campo de la crítica y la teoría literarias capaces de llenar el vacío teórico existente referido a la enseñanza de la lectura como una trama compleja donde se cruzan ideas sobre las formas de la construcción y distribución del saber.
In this paper, reading university as a field of theory and practice is addressed, on the assumption that the theory of reading the Argentine writer Ricardo Piglia, disseminated throughout his intellectual production, is a real model for the literary education, because it places the reader-text interaction in the axis of its proposal. His reflections as a teacher and writer show a strong correlation between the field of teaching and the field of literary criticism and theory able to fill the theoretical vacuum on the teaching of reading as a complex network where ideas are crossing over forms of construction and distribution of knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4831
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.24.1.205
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 24 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_24_205.pdf354,36 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons