Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5258
Title: La conciencia del lenguaje poético como reducto de libertad espiritual en la gestación de "La via del rifugio" de Guido Gozzano
Authors: Muñoz Rivas, José
Keywords: Esteticismo;Antiesteticismo;Decadentismo;Poéticas del Novecientos;Gozzano, Guido, 1883-1916;D’Annunzio, Gabrielle, 1863-1938;Aesteticism;Anti-Aestheticism;Decadentism;Poetry of the early twentieth century
Issue Date: 2015
Publisher: Universitat de Barcelona
Abstract: En el estudio se analizan las razones de la compleja estructuración del primero de los dos libros de poesía de Gozzano publicados en vida, La via del rifugio, en 1907. En este poemario confluye la primera fase de la poesía de Gozzano (1901-1907) donde es predominante la influencia del esteticismo de Gabriele d’Annunzio. Esta clara influencia, durante la preparación y estructuración para su publicación del primer libro en 1907, Gozzano tendrá que ocultarla debido al inteligente cambio de rumbo de su poética que deriva hacia un tipo de poesía antiesteticista y, por tanto, antidannunziana. La censura a la que se someten los textos poéticos con los que cuenta el poeta produce el resultado de un libro aparentemente despojado de elementos dannunzianos, en el que el autor asume una concepción del lenguaje poético más acorde con la experimentación poética europea de entonces, así como tendente a la manifestación literaria de la plena libertad espiritual.
This study examines the reasons for the complex structure of Gozzano’s La vía del refugio (1907), the first book of poetry out of the two he published during his lifetime. This collection of poems brings together the first phase of Gozzano’s poetry (1901-1907) where Gabriele d'ʹAnnunzio’s aesthetic influence is predominant. During the preparation and structuring of this first book for its publication, in 1907, Gozzano had to hid this clear influence due to the intelligent change of direction of his poetics which evolved towards a type of anti-aesthetic poetry and, therefore, against d’Annunzio’s own poetry. The censorship that the poetic texts underwent resulted in a book seemingly devoid of d’Annunzio’s elements in which the author assumed a conception of poetic language which was more in agreement with the European poetic experimentation of the time and was also aimed at the literary expression of full spiritual freedom.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5258
ISSN: 2014-1416
DOI: 10.1344/AFLC2015.5.2
Appears in Collections:DLMLC - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AFLC2015_5_2.pdf374,29 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons