Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5290
Title: El diálogo como instrumento para la resolución de conflictos en escolares de Educación Secundaria
Other Titles: Dialogue as an instrument for conflict resolution in Secondary School students
Authors: Pérez Gallardo, Eloy R.
Álvarez Hernández, Joaquín
Aguilar Parra, José Manuel
Fernández Campoy, Juan Miguel
Salguero García, Darío
Keywords: Resolución de conflictos;Diálogo;Conflicto;Educación secundaria;Comunicación;Conflict resolution;Dialogue;Conflict;Secondary school;Communication
Issue Date: 2013
Publisher: INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo es una revisión bibliográfica de las investigaciones actuales, que tiene como objetivo medir y especificar las propiedades más concretas de la situación actual sobre la utilización del diálogo para la resolución de conflictos en centros educativos de Educación Secundaria. En la sociedad actual se están incrementando los conflictos entre los humanos, debido a las múltiples diferencias existentes entre cada una de las personas que conviven en ella. Este hecho también es trasladado a los centros educativos, donde se producen conflictos entre alumnos y alumnos, y entre profesores y alumnos, que perjudican el proceso de enseñanza / aprendizaje. En esta revisión teórica se aborda el diálogo para resolver los conflictos ocurridos en los centros educativos, estudiando las diferentes perspectivas que los autores determinan a la hora de usar el diálogo como un instrumento para reducir los problemas que se dan en los centros educativos. En este trabajo se quiere aclarar la importancia del diálogo entre las personas para prevenir y resolver los conflictos y diferencias que hay entre ellas.
This paper is a literature review of current researches, which aims to measure and specify more specific properties of the current situation about the use of dialogue for conflict resolution in schools of secondary education. In today s society, conflicts are increasing between humans, due to the many differences between each of the people living in it. This fact is also transferred to schools where there are conflicts between students and students and between teachers and students, which harm the teaching / learning process. In this theoretical review, the dialogue to resolve the conflicts in schools is addressed, studying the different perspectives that the authors determine when using the dialogue as a tool to reduce the problems that occur in schools. In this work we want to clarify the importance of dialogue between people to prevent and resolve conflicts and differences between them.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5290
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2013 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2013_1_2_189.pdf73,68 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons