Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7446
Title: Diseño de un modelo de reputación para cooperativas oleícolas
Other Titles: Design of a model for measuring the reputation of olive oil cooperatives
Authors: Castilla Polo, Francisca
Sánchez Hernández, María Isabel
Gallardo Vázquez, Dolores
Ruiz Rodríguez, María del Consuelo
Universidad de Jaén
Universidad de Extremadura. Departamento de Dirección de Empresas y Sociología
Universidad de Extremadura. Departamento de Economía Financiera y Contabilidad
Keywords: Sociedades cooperativas
Reputación
Responsabilidad social
Escala
Responsabilidad social
Cooperative societies
Corporation Social Reputation
Reputation
Scale
Structural equation modeling
Issue Date: 2016
Publisher: Elsevier
Abstract: El objetivo de este trabajo ha sido definir una escala de medida de la reputación de cooperativas oleícolas.La inexistencia de estudios previos y la trascendencia de la reputación como activo para las empresas engeneral y para las cooperativas almazareras en particular justifican nuestro interés y la oportunidad deesta investigación. Concretamente, se presenta un modelo causal integrado por 4 variables explicativasde este importante intangible, siendo la calidad, la innovación, los premios y la responsabilidad social,variable esta última a la que se presta una especial atención por ser causante, en cierto grado, de lasprimeras. Para validar empíricamente el modelo conceptual desarrollado se ha dise˜nado un cuestionarioal que de forma anónima ha respondido una muestra representativa de directivos del sector. Mediante latécnica Partial Least Squares (PLS) se ha analizado tanto el modelo de medida como el modelo estructural.Los resultados obtenidos son satisfactorios en tanto que permiten verificar la relación directa de los com-portamientos responsables de las almazaras con la percepción que tienen sus directivos de la reputaciónde la misma en el mercado.
The aim of this study was to define a scale for measuring the reputation of olive oil cooperatives. Theabsence of previous studies and the importance of reputation as an asset for businesses in general and,for this kind of cooperative in particular, justify our interest and the opportunity of conducting thisresearch. Specifically, a causal model is presented integrating four explanatory variables related to thisimportant intangible. These are quality, innovation, awards, and Social Responsibility. Special attentionis paid to Social Responsibility, considering that it partially influences the rest of variables in the model.To empirically validate the developed conceptual model, a questionnaire has been designed and anony-mously answered by a representative sample of industry executives. Both the measurement model andthe structural model were analysed using the Partial Least Squares (PLS) technique. The results weresatisfactory in verifying the direct relationship between responsible behaviour in olive oil cooperatives,as it is perceived by their managers and their reputation in the market.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7446
ISSN: 1138-4891
Appears in Collections:DDEYS - Artículos
DEFYC - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
j_rcsar_2015_10_003.pdf1,43 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons