Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7698
Title: La exploración de la estructura conceptual en los alumnos. Un método empírico: Las Redes Asociativas Pathfinder
Authors: Luengo González, Ricardo
Casas García, Luis M.
Keywords: Redes Asociativas Pathfinder;Programa KNOT;Mapas conceptuales;Pathfinder Associative Networks;Program KNOT;Conceptual maps
Issue Date: 1999
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: En este artículo presentamos un método útil, por su versatilidad y facilidad de uso, para el conocimiento y la representación de las estructuras conceptuales de los alumnos: las Redes Asociativas Pathfinder elaboradas mediante el programa KNOT. Este método, tiene ventajas sobre otros utilizados actualmente, tales como los mapas conceptuales, pues es totalmente empírico y muy rápido de realizar. Presentamos un ejemplo de aplicación estudiando la estructura de conocimientos previos de los alumnos en un lema de la resolución de problemas aritméticos. Por último, proponemos algunas sugerencias de aplicación en otras áreas de las Ciencias Sociales.
In this article we present a useful method, which is versatile and easy to use, with respect to the Knowledge and the representation of the conceptual structures of the pupils: the Pathfinder Associative Networks, elaborated through the program KNOT. This method, has advantages over other currently used, such as conceptual maps, since it is totally empirical and very rapid of accomplish. We present an example of applying the methodology by studying the previous knowledge structure of the pupils on the subject of solving arithmetic problems. Finally we propose some suggestions of application in other areas of the Social Sciences.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7698
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 16 (1999)
DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_16_13.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons