Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/817
Title: Contenido y estructura de "La Langue espagnole apprise sans maître en 30 leçons" de J. de la Ruche. La enseñanza del español a comienzos del siglo XIX
Authors: García Aranda, María Ángeles
Keywords: Lexicografía española;Fonética española;Spanish lexicography;Spanish phonetics
Issue Date: 2008
Publisher: Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones
Abstract: En 1909, se publica en París “La langue espagnole apprise sans maître en 30 leçons”, un manual con un vocabulario bilingüe francés-español que ordena sus palabras a partir de epígrafes temáticos como la casa, los oficios o las comidas; ordenación que tiene una larga tradición en la historia de nuestros diccionarios. Ahora bien, la novedad y el interés de “La langue espagnole” es la de incluir, junto a los términos franceses y españoles, las pronunciaciones figuradas de las voces españolas recogidas. En estas páginas, analizamos la estructura y el contenido del repertorio, lo que ayudará a configurar la historia de la lexicografía menor española.
The work entitled “La langue espagnole apprise sans maître en 30 leçons” was published in Paris in 1909. It is a manual with a French-Spanish bilingual glossary in which words are listed under subject sections such as home, trades or meals. This kind of arrangement has a long tradition in the history of dictionaries; however, the main interest and innovation of this work lies in including, together with the French and Spanish terms, the figurative pronunciation of the Spanish terms collected. The structure and contents of this repertoire are analyzed in the following pages, in the hope it will contribute to configure the history of minor Spanish lexicography.
URI: http://hdl.handle.net/10662/817
ISSN: 0210-8178
Appears in Collections:Anu. estud. filol. Vol. 31 (2008)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0210-8178_31_5.pdf614,25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons