Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8819
Title: Às voltas com as palavras: desenvolvimento da consciência linguística no 1º ano de escolaridade
Other Titles: Grappling with the words: Development of linguistic awareness in 1st grade
Authors: Santos, Ana Rita
Cardoso, Adriana
Pereira, Susana
Instituto Politécnico de Lisboa. Portugal
Keywords: Conciencia lingüística
Enseñanza
Escuela primaria
Language awareness
Teaching
Primary school
Issue Date: 2014
Publisher: Gobierno de Extremadura
Series/Report no.: Tejuelo Monográfico;10
Abstract: En este documento presentamos los resultados parciales de un proyecto implementado en una clase de 1º de primaria en la escuela primaria (6/7 años). El programa tuvo como objetivo desarrollar la conciencia lingüística de los estudiantes, principalmente en el dominio sintáctico, promoviendo la observación y la manipulación de las oraciones, frases y palabras. En concreto, discutimos la implementación de una actividad específica, cuyo objetivo es identificar las concepciones de los estudiantes sobre las clases de palabras. Los resultados indican que los estudiantes utilizan diferentes criterios para crear grupos de palabras de acuerdo con el desarrollo de su conocimiento del idioma, lo que demuestra que desde el principio los estudiantes son capaces de realizar tareas que implican la observación, manipulación y sistematización de los datos lingüísticos, siempre que estén debidamente orientados para ello.
In this paper we present the partial results of a project implemented in a 1stgrade class of Primary School (aged 6/7) The program aimed at developing the students’ language awareness, namely in the syntactic domain, by promoting the observation and manipulation of sentences, phrases and words. Concretely, we discuss the implementation of a specific activity, which aims to identify students’ conceptions about word classes. The results indicate that students use different criteria to create word groups according to the development of their language awareness, showing that early on students are capable of performing tasks that involve observation, manipulation and systematization of linguistic data, provided that they are properly guided to that end.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8819
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Monográfico Nº 10 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_monografico_10_84.pdf610,1 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons