Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9288
Title: Las voces de los agentes dinamizadores en la implementación de un PLC como clave para la transformación de un centro educativo
Other Titles: The voices of the dynamizer agents in the implementation of a CLP as a key to the transformation of an educational center
Authors: Trigo Ibáñez, Ester
Romero Oliva, Manuel Francisco
García Delgado de Mendoza, Ángela
Keywords: Competencia Lingüística;Proyectos Lingüísticos de Centro;Formación Permanente del Profesorado;Innovación educativa;Linguistic Competence;Linguistic Center Projects;Permanent Teacher Training;Educational Innovation
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo se corresponde con un estudio de caso llevado a cabo en un centro de Educación Secundaria Obligatoria de la provincia de Cádiz que opta, tras un proceso interno de diagnóstico, por la implementación de un Proyecto Lingüístico de Centro (PLC) como estrategia sistémica para afrontar una necesidad de cambio ante el bajo rendimiento escolar que presentaban sus estudiantes y la imagen negativa que proyectaba en el entorno educativo. Para comprender la realidad que se convirtió en objeto de estudio, se diseñó una metodología mixta, que combinó instrumentos cuantitativos (pruebas de dominio de la competencia lingüística de los estudiantes), y cualitativos (entrevistas semi- estructuradas) para dar voz a los agentes dinamizadores de la transformación: el coordinador del equipo de inspección educativa asignado al centro, la directora del IES y su asesora de formación permanente. Los resultados evidenciaron que el PLC se convirtió en una estrategia clave de cambio en la cultura de centro en pos de una excelencia educativa, entendida como la suma de la calidad y la equidad.
This work corresponds to a case study carried out in a high school situated in the province of Cádiz. This school has chosen, after an internal diagnosis process, for the implementation of a Linguistic Center Project (LCP) as a systemic strategy in order to face a need of change seen in the low academic level of the students and the negative view that the school projected in the educational environment. In order to get to understand the studied context, a mixed methodology was designed combining quantitative instruments (proficiency tests of students' language competence), and qualitative ones (semi structured interviews) to give voice to the dynamizing agents of the transformation: the coordinator of the educational inspection team assigned to the center, the head teacher of the high school, and its permanent training adviser. The results showed that the LCP became a key strategy to change the school culture in order to achieve the educational excellence, understood as the addition between quality and equity.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9288
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.30.37
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 30 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_30_37.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons