Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9331
Title: ¿Qué nos dicen los libros de texto sobre la interculturalidad? Análisis sobre los materiales chilenos
Other Titles: What do textbooks tell us about interculturality? Analysis of Chilean school materials
Authors: Marolla Gajardo, Jesús
Universidad de Antofagasta. Chile
Keywords: Interculturalidad
Libros
Migración
Etnias
Ausencia
Interculturality
Schools texts
Migration
Ethnic groups
Absence
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS) y Universidad de Extremadura
Abstract: El presente artículo analiza el tratamiento que se da a la multiculturalidad y la interculturalidad en los libros de texto de secundaria chilenos. Lo anterior resulta esencial en el contexto actual que vive Chile, donde en los últimos 10 años se ha incrementado de manera significativa tanto la migración, como la visibilidad de las etnias y los grupos afrodescendientes del país. La metodología utilizada es de tipo documental descriptiva, siendo este escrito parte de un estudio mayor que busca indagar sobre las creencias y las concepciones del profesorado sobre la inclusión de las etnias, los migrantes y los afrodescendientes en las clases de historia y ciencias sociales, así como su participación en la sociedad. A modo de conclusión se puede ver que los libros incluyen algunos breves aspectos sobre las etnias y la migración, no obstante, es realizado desde una perspectiva oficial, la cual no perturba el status quo social establecido.
This article analyzes the treatment given to multiculturalism and interculturality in Chilean secondary school textbooks. This is essential in the current context of Chile, where migration has increased significantly in the last 10 years, as has the visibility of ethnic and Afro-descendant groups in the country. The methodology used is descriptive documentary type, this article being part of a larger study that seeks to investigate the beliefs and conceptions of teachers about the inclusion of ethnic groups, migrants and people of African descent in history and social science classes, as well as your participation in society. In conclusion, it can be seen that the texts include some brief aspects on ethnicity and migration, however, it is done from an official perspective, which does not disturb the established social status quo.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9331
Appears in Collections:REIDICS nº 04 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2019_4_110.pdf488,8 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons