Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance

DSpace/Manakin Repository

español português english

Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance

Show simple item record

dc.contributor.author Redweik, Paula Maria Ferreira de Sousa Cruz
dc.contributor.author Cláudio, Ana Paula Boler
dc.contributor.author Carmo, Maria Beatriz
dc.contributor.author Naranjo Gómez, José Manuel
dc.contributor.author Sanjosé Blasco, José Juan
dc.date.accessioned 2019-09-10T08:52:46Z
dc.date.available 2019-09-10T08:52:46Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 1989-9947
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/9702
dc.description.abstract El patrimonio cultural es un tema relevante en la sociedad contemporánea. Mientras que su conservación es un reto, su difusión puede contribuir a un equilibrio económico entre costes y beneficios. El patrimonio científico puede ser considerado como un dominio especial del patrimonio cultural, y aunque todavía no es buscado por el turismo de masas, vale la pena ser conservado. Teniendo en cuenta que los estudiantes universitarios de ingeniería e informática tradicionalmente no abordan cuestiones de patrimonio cultural o científico en su plan de estudios, y que estos constituyen un grupo de ciudadanos jóvenes que serán influyentes en el futuro de la sociedad, se ha realizado un esfuerzo para centrarse en este tema en las disciplinas de diferentes cursos, uniéndose el aprendizaje de habilidades técnicas con el interés natural de las personas más jóvenes hacia el 3D y la animación para el beneficio del patrimonio. El objetivo era aumentar la conciencia de este grupo en particular en la importancia de mantener los temas de patrimonio. La recaudación de fondos para la restauración de edificios, atraer al público a visitar los edificios y colecciones que se encuentran fuera de las rutas turísticas habituales, contribuyendo a la generación de ingresos, o permitir visitas virtuales de cuestiones que no son accesibles, eran los objetivos generales de los proyectos propuestos. Se llevó a cabo una encuesta entre los estudiantes que desarrollaron estos proyectos para evaluar si estos tenían una influencia positiva en su actitud hacia el patrimonio. La información obtenida fue muy positiva: 76% están de acuerdo en que el proyecto les alertó de la importancia de la conservación del patrimonio histórico y cultural, mientras que el 72% consideró que sería interesante que se utilizara el tema del patrimonio cultural digital en las evaluaciones de las disciplinas. es_ES
dc.description.abstract Cultural heritage is a relevant issue in contemporary society. While its preservation is a challenge, its dissemination, can contribute for an economic balance between costs and benefits. Scientific heritage can be considered as a special domain of cultural heritage, not yet sought by the mass tourism, but worth being preserved as the roots of today’s knowledge. Considering that university students of engineering and computer science traditionally do not address cultural or scientific heritage issues in their syllabus, and that they constitute a layer of young citizens that will come to be influential in the future of society, an effort was undertaken to focus on this theme in disciplines of different courses, allying the learning of technical skills with the natural interest of younger people for 3D and animation for the profit of heritage. The goal was to raise the awareness of this particular group to the importance of maintaining heritage issues, in particular, in a virtual way, both for documentation and for divulgating their existence. Raising funds for buildings’ restoration, attracting the public to visit buildings and collections that are outside the usual tourism routes, contributing to revenue generation, or allowing virtual visits of not accessible issues, complementing physical visits on site, were the general aims of the proposed projects. A survey was undertaken under the participating students to evaluate how the projects influenced their attitude towards heritage. The obtained feedback was very positive: 76% agreed that the project alerted them for the importance of preserving historical and cultural heritage, while 72% considered it was interesting that the topic of digital cultural heritage was used for the assessments of the disciplines. es_ES
dc.description.sponsorship • Unidad de I+D BioISI; Unidad de Investigación Criminal de la Defensa; MULTI. Proyecto 04046/2013, financiado por Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior, Programa de Investimento e Despesas de Desenvolvimento da Administração Central • Proyecto PTDC / EMSENE / 4525/2014, de la Fundação para a Ciência e a Tecnologia (Portugal) • NEXUS (España) es_ES
dc.format.extent 13 p. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Universidad Politécnica de Valencia es_ES
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject Educación es_ES
dc.subject Difusión del patrimonio es_ES
dc.subject Modelización 3D es_ES
dc.subject Animación es_ES
dc.subject Education es_ES
dc.subject Heritage dissemination es_ES
dc.subject 3D modelling es_ES
dc.subject Animation es_ES
dc.title Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance es_ES
dc.title.alternative Conservación digital del patrimonio cultural y científico: participación de estudiantes universitarios para concienciarles de su importancia es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT en_US
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 5802.04 Niveles y Temas de Educación es_ES
dc.subject.unesco 3307 Tecnología Electrónica es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation REDWEIK, Paula et al. Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance. Virtual Archaeology Review, [S.l.], v. 8, n. 16, p. 22-34, may 2017. ISSN 1989-9947. Available at: <https://polipapers.upv.es/index.php/var/article/view/4629> es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation N/A es_ES
dc.contributor.affiliation Universidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráfica es_ES
dc.relation.publisherversion https://polipapers.upv.es/index.php/var/article/view/4629 es_ES
dc.relation.publisherversion https;//doi.org/10.4995/var.2017.4629 es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2017.4629
dc.identifier.publicationtitle Virtual archaeology review es_ES
dc.identifier.publicationissue 16 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 22 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 34 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 8 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
var_2017_4629.pdf 1.259Mb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales