Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10304
Title: Resolución de problemas aritméticos en alumnos con dificultades de aprendizaje y TDAH
Authors: Iglesias Sarmiento, Valentín
Deaño Deaño, Manuel
Conde Rodríguez, Ángeles
Alfonso Gil, Sonia
Limia González, Sandra
Tellado González, Fernando
Keywords: Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH);Dificultades de aprendizaje en las Matemáticas;Resolución de problemas aritméticos;Procesos cognitivos;Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD);Mathematical learning disabilities (MLD);Arithmetic problem solving;Cognitive processes
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Extremadura
Asociación INFAD
Abstract: Esta investigación analizó la contribución del funcionamiento cognitivo a la resolución de problemas aritméticos en niños con trastorno con déficit de atención y/o hiperactividad (TDAH) y con dificultades de aprendizaje en las matemáticas (DAM). Método: La muestra se formó por un total de 60 alumnos de 4º, 5º y 6º grado organizados en dos grupos: TDAH (n = 30) y DAM (n = 30). La evaluación se llevó a cabo en dos sesiones en las que se evaluaron los procesos PASS y la resolución de problemas aritméticos. Los procesos ejecutivos fueron predictores de la resolución de problemas en el grupo con TDAH mientras el simultáneo resultó el único predictor en la muestra con DAM.
In this investigation, the contribution of cognitive functioning to arithmetic problem solving of children with attention deficit and/or hyperactivity disorder (ADHD) and with mathematical learning disabilities (MLD) were examined. The sample was made up of a total of 60 students of 4th, 5th, and 6th grade organized in two groups: ADHD (n = 30) and MLD (n = 30). Assessment was conducted in two sessions in which the PASS processes and arithmetic problem solving were evaluated. Executive processes predicted arithmetic problem solving in the ADHD group whereas simultaneous processing was the unique predictor in the MLD sample.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10304
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.909
Appears in Collections:Revista INFAD 2017 Nº 1, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2017_1_1_167.pdf281,15 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons