Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10833
Title: Una intervención psicoeducativa y musical en educación primaria
Other Titles: A psychoeducational and musical intervention in primary education
Authors: Almoguera Martón, Arantza
Keywords: Psicología;Educación musical;Educación primaria;Valor de la música;Psychology;Musical education;Primary education;Music value
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo se enmarca en unas prácticas en el Grado de Psicología. Las necesidades del centro en el que se realiza el Prácticum, así como la formación musical de la estudiante, propician una intervención psicoeducativa desde la música en un aula de Educación Primaria. Un repaso por los diferentes estudios relacionados con la educación musical nos permite afirmar que la música es un excelente instrumento de educación que contribuye y favorece el desarrollo integral del alumnado (Jauset, 2017; Bisquerra, 2017; Blasco, 2016; Andreu y Godall, 2012). Por tanto, el objetivo principal de nuestro estudio es contribuir al desarrollo físico, cognitivo, social y emocional de un grupo de discentes de Educación Primaria a través de una intervención musical en el aula. Además, dadas las características concretas del grupo, pretendemos incrementar y mejorar las relaciones entre el alumnado, así como facilitar al docente diferentes recursos y herramientas musicales para el abordaje de la música en el aula. A partir de tres sesiones musicales se trabajan aspectos como las emociones, el bienestar personal y la mejora de la convivencia y cohesión en el grupo. Dada la brevedad de la intervención, la evaluación de los cambios que se producen en el aula se basa en la percepción de la maestra, así como en la observación participante de la propia estudiante que realiza la intervención. Estudios como el que presentamos defienden la presencia de la educación musical en la escuela como recurso psicoeducativo que contribuye positivamente al desarrollo del alumnado.
This work is framed in a practice in the degree of psychology. The needs of the center where the practicum took place, as well as the musical training of the student, promote a psychoeducational intervention from the music in a classroom of primary education.A review of the different studies related to music education allows us to claim that music is an excellent instrument of education that contributes and encourages the comprehensive development of the students (Jauset, 2017; Bisquerra, 2017; Blasco, 2016; Andreu and Godall, 2012). Therefore, the main goal of our study is to contribute to the physical, cognitive, social and emotional development of a student group of primary education through a musical intervention in the classroom. In addition, given the specific characteristics of the group, we aim to increase and improve the relations between the students, as well as to facilitate to the teacher different resources and musical tools for the approach of the music in the classroom. From three musical sessions, we work on aspects such as emotions, personal wellbeing and the improvement of harmony and cohesion in the group. Due to the brevity of the intervention, the evaluation of the experienced changes in the classroom is based on the perception of the teacher, as well as the participant observation of the student who performs the intervention. Studies like we present defend the presence of musical education in the school as a psychoeducational resource that contributes positively to the student’s development.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10833
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1422
Appears in Collections:Revista INFAD 2019 Vol. 2, Nº 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2_1_151.pdf81,09 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons