Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/12152
Title: La impronta del ferrocarril Peñarroya-Fuente del Arco en el territorio, como ejemplo de paisaje modificado por la ingeniería
Other Titles: The imprint of the Peñarroya-Fuente del Arco railway on the territory, as an example of an engineering-modified landscape
Authors: Plasencia Lozano, Pedro
Keywords: Sociedad Minero Metalúrgica de Peñarroya (SMMP);Ferrocarril métrico;Patrimonio de la ingeniería civil;Paisaje de la ingeniería civil;Ingeniería del transporte;Peñarroya Mining Metallurgical Society (PMMS);Metric gauge line;Civil engineering heritage;Civil engineering landscape;Transport engineering
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: El texto analiza la situación actual de los restos del ferrocarril de ancho métrico Peñarroya-Fuente del Arco en el territorio. Se trata de una infraestructura puesta en servicio en 1895 y desmantelada en los años 1970 que había sido impulsada por la Sociedad Minero Metalúrgica de Peñarroya. La investigación recopila información previa ya publicada, aporta nuevos datos históricos a partir de proyectos consultados en archivos y analiza el estado actual de edificios y trazado en su contexto geográfico. Las conclusiones permiten determinar la impronta del ferrocarril estudiado en el territorio, y lo reivindican como ejemplo de paisaje modificado por la ingeniería.
The paper explores the current condition of the vestiges of the railroad Peñarroya-Fuente del Arco, an historical metric gauge line. The infrastructure, in service between 1895 and the 1970s, was constructed by the Sociedad Minero Metalúrgica de Peñarroya. The research combines the compilation of previous information with some othernew historical data, based on fieldwork and archival research, and an analysis of thecurrent status of the buildings and the layout in the geographical context is done. The main conclusion is the characterization of the footprints of the rail line in the territory, which can be defined as an example of an historical landscape modified by the civil engineering.
URI: http://hdl.handle.net/10662/12152
ISSN: 0213-2214
DOI: 10.17398/2660-714X.39.85
Appears in Collections:Norba Arte Nº 39 (2019)

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