Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13911
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPortillo Berasaluce, Javier-
dc.contributor.authorRomero, Ainara-
dc.contributor.authorTejada, Eneko-
dc.date.accessioned2022-02-28T12:54:04Z-
dc.date.available2022-02-28T12:54:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn1695-288X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/13911-
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación es medir la percepción que tuvo el profesorado sobre su propio desempeño cuando se vio forzado a llevar a cabo una Enseñanza Remota de Emergencia debido a la pandemia del COVID-19. Se facilitó un cuestionario al conjunto de centros educativos (Educación Infantil, Primaria, Secundaria, Bachillerato, Formación Profesional y Universidad) de la CAPV (Comunidad Autónoma del País Vasco) obteniéndose un total de 4.586 respuestas. El análisis estadístico de los datos permite concluir que las mayores dificultades identificadas se corresponden con carencias en la formación en competencias digitales del profesorado, así como falta de resiliencia del sistema ante situaciones extraordinarias. También destaca la brecha digital existente entre docentes en función de su género, edad y tipo de centro educativo, y la menor competencia tecnológica en niveles educativos inferiores, que son los más vulnerables en una enseñanza remota. El artículo concluye con algunas recomendaciones, fundamentadas en los resultados, para mejorar la formación en competencias digitales docentes.es_ES
dc.description.abstractTeachers’ Digital Competence in Basque Country during the COVID-19 pandemic Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19 The objective of this research is to measure the perception that teachers had about their own performance when they were forced to carry out an Emergency Remote Teaching due to the COVID-19 pandemic. A questionnaire was provided to teachers of every educational stage in the Basque Country (Child, Primary and Secondary Education, Professional Training and Higher Education) obtaining a total of 4,586 responses. The statistical analysis of the data shows that the greatest difficulties reported by educators are shortcomings in the training of teachers in digital skills, as well as a lack of resilience of the system and / or lack of a 'plan B' in extraordinary situations. The existing digital divide between teachers based on their gender, age and type of school should be highlighted. Another worrying result is the lower technological competence in lower educational levels, which are the most vulnerable in remote teaching. These results invite us to reflect on the measures to be taken to improve equity, social justice and resilience of the educational system.es_ES
dc.format.extent19 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Extremadura, Departamento de Ciencias de la Educaciónes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCompetencia digital docentees_ES
dc.subjectCOVID-19es_ES
dc.subjectInstrucción basada en webes_ES
dc.subjectCondiciones de enseñanzaes_ES
dc.subjectSesgo de géneroes_ES
dc.subjectDigital Competence for Teacherses_ES
dc.subjectWeb based Instructiones_ES
dc.subjectTeaching Conditionses_ES
dc.subjectGender biases_ES
dc.titleCompetencia digital docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19es_ES
dc.title.alternativeTeachers’ digital competence in Basque Country during the COVID-19 pandemices_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5803.02 Preparación de Profesoreses_ES
dc.subject.unesco1203.10 Enseñanza Con Ayuda de Ordenadores_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationPortillo-Berasaluce, J., Romero, A., & Tejada, E. (2022). Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - Relatec, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)es_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57es_ES
dc.identifier.doi10.17398/1695-288X.21.1.57-
dc.identifier.publicationtitleRelatec. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativaes_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage57es_ES
dc.identifier.publicationlastpage73es_ES
dc.identifier.publicationvolume21es_ES
Appears in Collections:RELATEC Vol. 21, nº 1 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_21_1_57.pdf254,47 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons