Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/14194
Title: Identidad global de género: perfiles del alumnado de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
Other Titles: Global gender identity: profiles of the student body at the university of Las Palmas de Gran Canaria
Authors: Morales Santana, Míriam Lourdes
Etopa Bitata, Pilar
Díaz Jiménez, Gabriel
Keywords: Género;Identidad;Estereotipos;Sexismo;Igualdad;Estudiantes;Gender;Identity;Stereotypes;Sexism;Equality;Students
Issue Date: 2021
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La simbolizacion sociocultural del genero aúna creencias, valores y normas socialmente compartidas y construidas, que además de constituir modelos sociales de masculinidad y la feminidad en un contexto determinado, influyen potentemente en la estructuración de la identidad a nivel individual. En la actualidad, los modelos sociales de masculinidad y feminidad, así como los estereotipos que de ellos se desprenden, no responden a una construcción dicotómica -al menos, aparentemente-, dando lugar a múltiples identidades de género. La presente investigación analiza la identidad global de género en una muestra de 1091 estudiantes de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. El objetivo es examinar los perfiles de identidad de género. En términos generales, los resultados muestran una prevalencia de identidades de género estereotipadas, con una alta correspondencia entre las categorías sexo-género autoinformadas. La diversificación de estereotipos de género más allá de su constitución tradicional parece ser más una cuestión simbólica que una manifestación subjetiva de las representaciones sociales compartidas. Este estudio destaca la necesidad de explorar uno de los principales componentes de las desigualdades de género a nivel individual, que sirvan de base para desarrollar intervenciones socioeducativas en materia de igualdad en la enseñanza superior.
The sociocultural symbolization of gender brings together socially shared and constructed beliefs, values and norms, which in addition to constituting social models of masculinity and femininity in a given context, have a powerful influence on the structuring of identity at the individual level. At present, the social models of masculinity and femininity, as well as the stereotypes that emerge from them, do not respond to a dichotomous construction -at least, apparently-, giving rise to multiple gender identities. This research analyzes the global gender identity in a sample of 1091 university students from the University of Las Palmas de Gran Canaria. The goal is to examine gender identity profiles. In general terms, the results show a prevalence of stereotyped gender identities, with a high correspondence between the self-reported sex- gender categories. The diversification of gender stereotypes beyond their traditional constitution still seems to be more of a symbolic issue than a subjective manifestation of shared social representations. This study highlights the need to explore one of the main components of gender inequalities at the individual level, which serve as the basis for developing socioeducational interventions on equality in higher education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/14194
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2184
Appears in Collections:Revista INFAD 2021 Nº 2, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2021_2_1_301.pdf187,37 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons