Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15800
Title: Aportaciones de Giner de los Ríos y la ILE a la enseñanza del paisaje. Las excursiones
Other Titles: Contributions of Giner de los Ríos and the ILE to the teaching of landscape. The trips
Authors: Liceras Ruiz, Ángel
Keywords: Giner de los Ríos, Francisco;Enseñanza paisaje;Excursiones;Landscape teaching;Excursions
Issue Date: 2022
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de Las Ciencias Sociales (AUPDCS)
Universidad de Extremadura
Abstract: El valor formativo del estudio del paisaje y su praxis educativa no son una idea ni una acción totalmente nuevas ya que se han ido reconociendo y desarrollando sobre todo durante el último siglo y medio. En los primeros tiempos de este trascurso resulta relevante la labor de la Institución Libre de Enseñanza y dentro de ella la figura de Giner de los Ríos supone un hito de referencia en nuestro país y en especial con la práctica de las excursiones. El tratamiento del paisaje como materia educativa resulta un proceso complejo que necesita una consideración como objeto real, el paisaje como ciencia; como producto social, como cultura; y también el paisaje como vivencia, como representación subjetiva, como sentimiento. Dimensiones que Giner de los Ríos, la ILE y sus alumnos recogían en las experiencias a través de las excursiones, los itinerarios y las salidas de campo, enseñando a mirar y reconocer, a pensar y a sentir el paisaje.
The formative value of the study of the landscape and its educational praxis are not a totally new idea or action since they have been recognized and developed especially during the last century and a half. In the early days of this course, the work of the Institución Libre de Enseñanza and within it the figure of Giner de los Ríos represent a landmark in our country and especially in the innovative practice of excursions. The treatment of the landscape as an educational subject is a complex process that requires consideration as a real object, the landscape as a science; as a social product, as a culture; and also the landscape as an experience, as a subjective representation, as a feeling. Dimensions that the ILE, Giner de los Ríos and his students collected in the experiences of the landscape through.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15800
DOI: 10.17398/2531-0968.10.59
Appears in Collections:REIDICS nº 10 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_10_59.pdf344,05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons