Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16886
Title: Implicación de las familias en la respuesta educativa a las dificultades de lenguaje
Authors: Fernández Sarmiento, Celia
Keywords: Inclusión;Familia;Niños;Intervención;Lenguaje;Inclusion;Family;Children;Intervention;Language
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La intervención en el lenguaje en niños, en edad escolar, exige nuevos planteamientos en relación a la formación y participación de las familias. Las investigaciones sobre inclusión educativa coinciden en la necesidad de implementar relaciones colaborativas entre profesionales y familias. En este trabajo nos proponemos los siguientes objetivos: conocer las características del apoyo que reciben, en los centros educativos, las familias con hijos con dificultades de lenguaje; realizar propuestas para alcanzar una mayor implicación de las familias y concretar contenidos sobre los que incidir en su formación. Desde el punto de vista metodológico, empleamos las técnicas de grupos de discusión y entrevistas semiestructuradas para la recogida de la información. El análisis de los datos obtenidos se realizó mediante la elaboración de sistemas de categorías, la aplicación del programa de análisis cualitativo ATLAS/TI y la triangulación. Los resultados revelan que: el actual sistema de apoyo a las dificultades de lenguaje carece de una práctica sistemática de colaboración con las familias; la participación de las familias se circunscribe a acontecimientos puntuales y, tanto profesionales como familias, coinciden en expresar las necesidades de formación de éstas.
The intervention in the language of children in school age demands new approaches in connection with the training and participation of the families. The research on inclusive education agrees on the necessity of implementing collaborative relations between the professionals and the families. In this study we set out to achieve the following goals: to know the characteristics of the support the families with children with language difficulties receive at schools; to put forward proposals to achieve more parental involvement and to state explicitly the contents to be worked in their training. From a methodological point of view, we use group discussion techniques and semi-structured interviews to collect the information. The analysis of the obtained data was carried out by making systems of categories, with the use of the qualitative data analysis software ATLAS/TI and triangulation. The results show that the current system of supporting language difficulties lacks a systematic practice of collaboration with the families; the participation of the families is limited to momentary events and, both professionals and families agree on expressing the necessity of family training.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16886
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_3_109.pdf111,38 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons