Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16997
Title: Un nuevo perfil competencial para la inclusión escolar: análisis de la formación reglada de los intérpretes de lengua de signos para la comunidad sorda de Extremadura (España)
Authors: Sánchez Casado, J. Inmaculada
Benítez Merino, José Miguel
Keywords: Comunidad sorda;Lengua de signos;Extremadura;Formación;Deaf community;Signs language;Formation
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En esta comunicación se trata de incardinar la nueva figura del “intérprete de lengua de signos” (ILS) dentro del entorno escolar; un nuevo recurso que favorece la inclusión de los estudiantes con discapacidad auditiva en general; realizando para ello una fundamentación histórica de su significación, un análisis del perfil profesional y una comparación de posibles competencias con otros profesionales del área de la deficiencia auditiva. Durante los últimos años se vienen poniendo en marcha experiencias dentro de lo que es un método de enseñanza bilingüe en nuestro país. Una filosofía de trabajo que parte del concepto de biculturalidad del individuo sordo. La exigencia del ILS dentro del sistema educativo ordinario incluida la universidad responde a un proceso lógico evolutivo en cuanto a los sistemas y métodos de enseñanza del niño sordo. Debe aparecer como un recurso más del Centro Educativo dentro de la corriente de atención a la diversidad.
In this communication considered the new figure of the ILS within scholastic environment, a new resource that favors the integration of the pupils with disability auditive, accomplishing for this a foundation historical of your nature, an analysis of the professional profile and a possible competitions comparison with professional others of the area of the auditive deficiency. During the last years are come putting under way experiences within what is a bilingual teaching method in our country. A work philosophy that part of the concept of bicultural dad of the deaf individual. The exigency of the ILS within ordinary educational system answers to an evolutionary logical process concerning the systems and teaching methods of the deaf child. It must appear as a resource more than Educational Center within the attention current to the diversity.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16997
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:DPSAN - Artículos
Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_3_275.pdf276,21 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons