Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/17006
Title: Un personaje femenino singular en la Literatura Francesa del XIX: propuesta didáctica
Other Titles: A unique female character in Literature XIX French. didactic proposal
Authors: Delgado Cabrera, Arturo
Keywords: Didáctica de la literatura;Análisis textual;Narrativa del XIX;Personajes femeninos;Enseñanza superior;The teaching of literature;Text analysis;19th century fiction;Women as characters;Higher education
Issue Date: 2007
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: El personaje de la mujer abunda en las literaturas occidentales del siglo XIX. Nos centramos aquí en uno de ellos, generalmente considerado como paradigmático del tipo de mujer libre y que hemos elegido por su singularidad: Carmen de Prosper Mérimée (1845) y la visión que de él ofrece su adaptación a la ópera (1875), con libreto de Meilhac y Halévy y música de Georges Bizet. Se trata de analizar las características de cada uno, considerando las circunstancias que influyeron en la creación (autores, épocas, situación social de la mujer) de dichos personajes, y su significación en un marco más general que incluye otras literaturas europeas. Se especifica igualmente una propuesta didáctica para su aplicación en la enseñanza superior, en cuyo desarrollo el alumnado debe tornar una parte muy activa a partir de la búsqueda de documentación, la elaboración de fichas de lectura y la redacción de un informe final, en el que no debe faltar un punto de vista personal
. The woman as a character is a frequent feature in the 19th century literature of the Western countries. This paper deals with one of these characters, generally considered paradigmatic of the type of free woman, which we have chosen for its peculiarity: Carmen by Prosper Mérimée (1845) and its adaptation to opera (1875) by Meilhac, Halévy (libretto) and Georges Bizet (score). We analyse their traits, considering the circumstances under which they were created (authors, periods, social situation of women) and their meaning in a more general frame where we include other European literatures. We present as well a pedagogical procedure intended for university teaching, in which students must have an active part by means of research, the elaboration of reading accounts and, at the end, an essay showing a personal point of view.
URI: http://hdl.handle.net/10662/17006
ISSN: 1135-8637
Appears in Collections:Cuadernos de Filología Francesa Nº 18 (2007)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1135-8637_18_57.pdf496,16 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons