Identificador persistente para citar o vincular este elemento:
http://hdl.handle.net/10662/19288
Registro completo de Metadatos
Campo DC | Valor | idioma |
---|---|---|
dc.contributor.author | Robina Ramírez, Rafael | - |
dc.contributor.author | Sánchez Hernández, María Isabel | - |
dc.contributor.author | Jiménez Naranjo, Héctor Valentín | - |
dc.contributor.author | Díaz Caro, Vicente | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T13:20:34Z | - |
dc.date.available | 2024-01-24T13:20:34Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.issn | 16641078 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10662/19288 | - |
dc.description.abstract | Even though sacred scriptures emphasize the key role that Creation and respect for living creatures play in all religions, the so-called religious schools seem to show Little interest in putting this sacred mandate into effect. To shed light on this subject, this work investigates the role of teachers in the process, focusing on their environmental competencies. Our hypotheses are tested through a structural equation model on a sample of 214 biology and religion teachers from 118 Catholic schools in Spain who voluntary participated in a survey. The research findings confirm that it is crucial that environmental competencies are developed in teachers to enable the greening of schools. Theoretical and practical implications for defining the job training of teachers in religious schools are drawn from the study. | es_ES |
dc.description.abstract | A pesar de que las escrituras sagradas destacan el papel clave que la Creación y el respeto por los seres vivos desempeñan en todas las religiones, las llamadas escuelas religiosas parecen mostrar poco interés en poner en práctica este mandato sagrado. Para arrojar luz sobre este tema, este trabajo investiga el papel de los profesores en el proceso, centrándose en sus competencias medioambientales. Nuestras hipótesis se comprueban mediante un modelo de ecuaciones estructurales en una muestra de 214 profesores de biología y religión de 118 escuelas católicas de España que participaron voluntariamente en una encuesta. Los resultados de la investigación confirman que es crucial que se desarrollen competencias medioambientales en los profesores para hacer posible la ecologización de las escuelas. Del estudio se extraen implicaciones teóricas y prácticas para definir la formación laboral de los profesores de colegios religiosos. | es_ES |
dc.description.sponsorship | The authors are grateful to the Regional Government (Junta de Extremadura) for supporting the research group under the SEJ021 code by the VI Action Plan 2017–2020 at the University of Extremadura through the European Funds (FSE and FEDER). The Regional Government (Junta de Extremadura) has also support the research through the grant GR18106. Furthermore, we would like to thank the reviewers who contributed their valuable time and effort to improve the article’s quality with much appreciated suggestions and comments. | es_ES |
dc.format.extent | 12 p. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Frontiers Media S.A. | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Competencias | es_ES |
dc.subject | Amenaza medioambiental | es_ES |
dc.subject | Ecologización | es_ES |
dc.subject | Escuelas | es_ES |
dc.subject | Escuelas religiosas | es_ES |
dc.subject | Competences | es_ES |
dc.subject | Envirommental threat | es_ES |
dc.subject | Schools | es_ES |
dc.subject | Religious schools | es_ES |
dc.title | The Challenge of Greening Religious Schools by Improving the Environmental Competencies of Teachers | es_ES |
dc.type | article | es_ES |
dc.description.version | peerReviewed | es_ES |
europeana.type | TEXT | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.subject.unesco | 5801.08 Enseñanza Programada | es_ES |
dc.subject.unesco | 5802.02 Organización y Dirección de las Instituciones Educativas | es_ES |
europeana.dataProvider | Universidad de Extremadura. España | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | Robina-Ramírez R, Sánchez-Hernández MI, Jiménez-Naranjo HV and Díaz-Caro C (2020) The Challenge of Greening Religious Schools by Improving the Environmental Competencies of Teachers. Front. Psychol. 11:520. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00520 | es_ES |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Extremadura. Departamento de Economía Financiera y Contabilidad | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2020.00520/full | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.3389/fpsyg.2020.00520 | - |
dc.identifier.publicationtitle | Frontiers in Psychology | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 520-1 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 520-12 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 11 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-7117-8645 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-6806-1606 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2228-2806 | es_ES |
Colección: | DEFYC - Artículos |
Archivos
Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
fpsyg_2020_00520.pdf | 455,29 kB | Adobe PDF | Descargar |
Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons