Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1929
Title: Etopeya de los Montenegro, de las "Comedias bárbaras", a través de la simbología animal
Authors: Bueno Pérez, María Lourdes
Keywords: Valle-Inclán, Ramón del, 1866-1936;Animales en la literatura;Teatro español;Animals in literature;Spanish theatry
Issue Date: 1995
Publisher: Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones
Abstract: Este trabajo lleva a cabo el análisis de la familia Montenegro en las "Comedias bárbaras", de Valle-Inclán, para demostrar que el escritor utiliza el simbolismo tradicional de algunos animales --especialmente el caballo, el águila y la dicotomía entre el lobo y el perro-- para evidenciar la degradación de la actitud y el comportamiento feudal, que sigue presente en la Galicia rural. Pero, al mismo tiempo y por medio de un dispositivo idéntico, muestra su admiración y defensa de las valiosas virtudes de la caballería, representados por los caracteres del Mayorazgo y su hijo Cara de Plata.
In this paper, an analysis of the Montenegro family from Valle-Inclán's “Comedias bárbaras” is carried out to demonstrate that the writer uses the traditional symbolism of some animals —specifically the horse, the eagle and the dichotomy of wolf and dogto evince the degradation of the feudal attitude and behaviour, still present in rural Galicia. But, at the same time and by means of identical device, he shows his admiration and defence of the valuable virtues of knighthood, represented by the characters of the Mayorazgo and his son Cara de Plata.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1929
ISSN: 0210-8178
Appears in Collections:Anu. estud. filol. Vol. 18 (1995)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0210-8178_18_45.pdf938,63 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons