Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19625
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorElisondo, Romina Cecilia-
dc.contributor.authorSuárez Lantarón, Belén-
dc.contributor.authorGarcía Perales, Nuria-
dc.date.accessioned2024-02-01T10:51:48Z-
dc.date.available2024-02-01T10:51:48Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.issn2014-2862-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19625-
dc.description.abstractIn 2020, due to the COVID-19 pandemic, universities had to suddenly and forcefully implement remote education. The study had three objectives: to explore and compare university students´ emotions; to analyze the associations between emotions and socio-educational factors; and to understand, from the student's perspective, emotions and experiences lived during remote education. The study was exploratory and comparative. The analyses were quantitative and qualitative. Five hundred and eighty students from the University of Extremadura (Spain) and the University of Río Cuarto (Argentina) participated. Data collection was carried out between May and September 2020. Two data collection instruments were used: self-administered online questionnaire and focus groups. The results indicated concern about connectivity and lack of technological resources. The predominance of negative emotions and communication difficulties was observed in both quantitative and qualitative data. However, we also found flexible and adaptive practices that had allowed students to cope with communication difficulties, and unfavorable emotional states.es_ES
dc.description.abstractEn 2020, debido a la pandemia de COVID-19, las universidades tuvieron que implementar de manera repentina y contundente la educación remota. El estudio tiene tres objetivos: explorar y comparar las emociones de los estudiantes universitarios; analizar las asociaciones entre emociones y factores socioeducativos; y comprender, desde la perspectiva del alumno, las emociones y vivencias experimentadas durante la educación a distancia. El estudio fue exploratorio y comparativo. Los análisis fueron cuantitativos y cualitativos. Participaron quinientos ochenta estudiantes de la Universidad de Extremadura (España) y la Universidad de Río Cuarto (Argentina). La recolección de datos se realizó entre mayo y septiembre de 2020. Se utilizaron dos instrumentos de recolección de datos: cuestionario en línea autoadministrado y grupos focales. Los resultados indicaron preocupación por la conectividad y la falta de recursos tecnológicos. El predominio de las emociones negativas y las dificultades de comunicación se observó tanto en datos cuantitativos como cualitativos. Sin embargo, también encontramos prácticas flexibles y adaptativas que habían permitido a los estudiantes hacer frente a dificultades de comunicación y estados emocionales desfavorables.-
dc.format.extent20 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherHipatia Presses_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.rights.uriAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.subjectAcademic emotionses_ES
dc.subjectEmociones académicases_ES
dc.subjectRemote educationes_ES
dc.subjectEducación en remotoes_ES
dc.subjectOnline learniges_ES
dc.subjectAprendizaje onlinees_ES
dc.subjectUniversity-
dc.subjectUniversidad-
dc.subjectCOVID-19-
dc.titleUniversity Students´ Emotions in Forced Remote Education. An Exploratory Study in Spain and Argentina-
dc.title.alternativeEmociones de Estudiantes Universitarios en la Educación a Distancia Forzada. Un estudio Exploratorio en España y Argentina-
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco6112 Estudio Psicológico de Temas Socialeses_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationElisondo, R. C. ., Suárez-Lantarón, B. ., & García-Perales, N. . (2024). University Students´ Emotions in Forced Remote Education. An Exploratory Study in Spain and Argentina. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 14(1), 59–78. https://doi.org/10.17583/remie.10251es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Río Cuarto-CONICET, Argentinaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/remie/article/view/1025-
dc.identifier.doi10.17583/remie.10251-
dc.identifier.publicationtitleMulticisciplinary Journal of Educational Researches_ES
dc.identifier.publicationissue1-
dc.identifier.publicationfirstpage57es_ES
dc.identifier.publicationlastpage78es_ES
dc.identifier.publicationvolume14-
dc.identifier.orcid0000-0003-2917-0495es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-0824-3309es_ES
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
remie_10251.pdf458,58 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons