Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19648
Title: A corpus-based approach to Charles Dickens’s use of direct thought presentation
Authors: Ruano San Segundo, Pablo
Keywords: CLiC;Presentación de pensamiento directo;Direct thought presentation;Estilística del corpus;Corpus stylistics;WordSmith Tools 7;Dickens, Charles, 1812-1870;Herramientas de WordSmith 7
Issue Date: 2018
Publisher: Edinburgh University Press
Abstract: This paper presents a corpus-based approach to Charles Dickens’s use of direct thought presentation in his fifteen novels, an aspect that is traditionally under-explored, perhaps due to his characters’ lack of psychological depth. Thanks to the use of corpus tools such as WordSmith Tools 7 (Scott, 2016) and Corpus Linguistics in Cheshire (CLiC), stretches of direct thought have been effectively retrieved and systematically scrutinised. The 244 stretches of direct thought presentation identified here have revealed meaningful patterns in form and function so far as Dickens’s use of this mode of presentation is concerned. Not only will the analysis of these patterns give us a better understanding of Dickens’s style, but it will also reinforce the findings discussed in Busse’s (2010) study of direct thought presentation in nineteenth-century English fiction – the most comprehensive analysis to date
Este artículo presenta un enfoque basado en corpus sobre el uso que hace Charles Dickens de presentación directa del pensamiento en sus quince novelas, aspecto tradicionalmente poco explorado, quizás debido a la falta de profundidad psicológica de sus personajes. Gracias al uso de herramientas de corpus como WordSmith Tools 7 (Scott, 2016) y Corpus Linguistics en Cheshire (CLiC), se han desarrollado tramos de pensamiento directo. sido efectivamente recuperados y examinados sistemáticamente. Los 244 tramos de presentación de pensamiento directo identificados aquí han revelado significados patrones en forma y función en la medida en que Dickens usa este modo de se refiere a la presentación. El análisis de estos patrones no sólo dará una mejor comprensión del estilo de Dickens, pero también reforzará la hallazgos discutidos en el estudio de Busse (2010) sobre la presentación directa del pensamiento en Ficción inglesa del siglo XIX: el análisis más completo hasta la fecha
URI: http://hdl.handle.net/10662/19648
ISSN: 1749-5032
DOI: 10.3366/cor.2018.0152
Appears in Collections:DFING - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cor_2018_0152.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.accessRestricted???
410,34 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons