Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19780
Registro completo de Metadatos
Campo DCValoridioma
dc.contributor.authorDávila Acedo, María Antonia-
dc.contributor.authorAirado Rodríguez, Diego-
dc.contributor.authorCañada Cañada, Florentina-
dc.contributor.authorSánchez Martín, Jesús, 1980--
dc.date.accessioned2024-02-02T12:05:01Z-
dc.date.available2024-02-02T12:05:01Z-
dc.date.issued2021-08-04-
dc.identifier.issn2405-8440-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19780-
dc.descriptionThe raw data supporting the conclusions of this article will be made available by the authors, without undue reservation. The Supplementary Material for this article can be found online at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.659009/full#supplementary-materiales_ES
dc.description.abstractSustainability has recently become a common context for science teaching due to its potential in terms of learning the content and promoting such universal values as respect for human rights and for other forms of life, the integral development of the person, or participation in democratic processes. The treatment of the Sustainable Development Goals in higher education, improving environmental awareness and promoting sustainable attitudes through didactic interventions of some depth, is the responsibility of teachers and researchers. This study describes a didactic intervention based on the design, implementation, and testing of a Slow Sand Filter. It was carried out in a science seminar with primary teacher education students (n ¼ 69), and served to promote sustainable awareness in addition to other skills, knowledge and competencies required for the professional development of prospective teachers. The results provide evidence that prospective teachers who feel positive and activating emotions during the implementation of the program think that the experience will modify their way of teaching science when they are teachers. Through this intervention, prospective teachers face real problems, develop sensitivity and critical thinking towards problematic situations that are being experienced on the planet, and improve their environmental attitudes, scientific knowledge, and emotional dimension towards learning the sciences.es_ES
dc.description.abstracta sostenibilidad se ha convertido recientemente en un contexto común para la enseñanza de las ciencias por su potencial en términos de aprendizaje de contenidos y promoción de valores universales como el respeto a los derechos humanos y a otras formas de vida, el desarrollo integral de la persona o la participación en la democracia. El tratamiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la educación superior, mejorando la conciencia ambiental y promoviendo actitudes sostenibles a través de intervenciones didácticas de cierta profundidad, es responsabilidad de docentes e investigadores. Este estudio describe una intervención didáctica basada en el diseño, implementación y prueba de un Filtro Lento de Arena. Se llevó a cabo en un seminario científico con estudiantes de formación docente de primaria y sirvió para promover la conciencia sostenible además de otras habilidades, conocimientos y competencias necesarias para el desarrollo profesional de los futuros docentes. Los resultados proporcionan evidencia de que los futuros docentes que sienten emociones positivas y activadoras durante la implementación del programa piensan que la experiencia modificará su forma de enseñar ciencias cuando sean docentes. A través de esta intervención, los futuros docentes enfrentan problemas reales, desarrollan sensibilidad y pensamiento crítico ante situaciones problemáticas que se viven en el planeta, y mejoran sus actitudes ambientales, conocimientos científicos y dimensiones emocionales hacia el aprendizaje de las ciencias.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was funded by the research project EDU2016-77007-R (AEI/ERDF, EU), and research projects: GR18004 and IB18004 (Junta de Extremadura and the European Regional Development Fund).es_ES
dc.format.extent9 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFrontierses_ES
dc.subjectProspective teacherses_ES
dc.subjectAffective dimensiones_ES
dc.subjectInquirid based learninges_ES
dc.subjectDocentes en formaciónes_ES
dc.subjectDominio afectivoes_ES
dc.subjectAprendizaje basado en proyectoses_ES
dc.titleDetailed Emotional Profile of Secondary Education Students Toward Learning Physics and Chemistryes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5801.05 Pedagogía Experimentales_ES
dc.subject.unesco5803.02 Preparación de Profesoreses_ES
dc.subject.unesco6104 Psicopedagogíaes_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationDÁVILA ACEDO, M. A., AIRADO RODRÍGUEZ, D., CAÑADA CAÑADA, F., Y SÁNCHEZ MARTÍN, J. (2021). Detailed Emotional Profile of Secondary Education Students Toward Learning Physics and Chemistry. Frontiers in Psychology, 12, 659009. doi: 10.3389/fpsyg.2021.659009es_ES
dc.type.versionacceptedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationN/Aes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticases_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.659009/full#fun1es_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.659009-
dc.identifier.publicationtitleFrontiers in Psychologyes_ES
dc.identifier.publicationissue12es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1-659009es_ES
dc.identifier.publicationlastpage11-659009es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-4467-4296es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-0632-0481es_ES
dc.identifier.orcid0000-0001-5544-0423es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-4384-6738es_ES
Colección:DDCEM - Artículos

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
D_2021_FrontierPsychology.pdf691,33 kBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons