Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19835
Títulos: Future teachers' perception of the usefulness of SketchUp for understanding the space and geometry domain
Autores/as: Carmona Medeiro, Enrique
Antequera Barroso, Juan Antonio
Cardeñoso Domingo, José María
Palabras clave: Mathematics education;Educación matemática;Educational informatics;Informática educativa;Educational innovation;Innovación educativa;Teacher training;Formación docente;Geometry;Geometría
Fecha de publicación: 2021
Editor/a: Cell Press
Resumen: This article reflects the opinion of future Early Childhood Education teachers at the Universidad de Cádiz on the usefulness and degree of satisfaction of SketchUp, a 3D modelling software programme, after they participated in a workshop for didactic-mathematical training. They had to use the software to design and model their ideal nursery school in 3D, supported by clearly stated and well-defined educational pillars. This study aims to ascertain the students' perceptions of the use of this resource with the intention of assessing its suitability to offer more appropriate initial training regarding mathematics education. It seeks to make the most of using the software programme and minimise the obstacles encountered. Opinions were collected from a sample of 203 students who responded to two questionnaires designed ad hoc. The results are organised around a SWOT analysis and show a satisfactory global evaluation.
Este artículo refleja la opinión de futuros maestros de Educación Infantil de la Universidad de Cádiz sobre la utilidad y el grado de satisfacción de SketchUp, un programa informático de modelado 3D, tras participar en un taller de formación didáctico-matemática. Tuvieron que utilizar el software para diseñar y modelar en 3D su escuela infantil ideal, apoyándose en unos pilares educativos claramente enunciados y bien definidos. Este estudio pretende conocer la percepción de los alumnos sobre el uso de este recurso con la intención de valorar su idoneidad para ofrecer una formación inicial más adecuada en relación con la educación matemática. Pretende aprovechar al máximo la utilización del programa informático y minimizar los obstáculos encontrados. Se recogieron las opiniones de una muestra de 203 estudiantes que respondieron a dos cuestionarios diseñados ad hoc. Los resultados se organizan en torno a un análisis DAFO y muestran una evaluación global satisfactoria.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19835
DOI: 10.1016/j.heliyon.2021.e08206
Colección:DDCEM - Artículos

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
j_heliyon_2021_e08206.pdf1,2 MBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons