Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/20024
Title: El incorruptible político parcial. Notas sobre el cohecho del político
Other Titles: The unbribable partial politician. Considerations about the bribery of the politician
Authors: Cerina, Giorgio Dario Maria
Keywords: Corrupción política;Cohecho;Imparcialidad de la Administración pública;Caso ERE;Transfuguismo;Political corruption;Bribery;Impartiality of the Public Administration;ERE case;Turncoat
Issue Date: 2023
Publisher: Universidade de Santiago de Compostela
Abstract: La aplicabilidad del delito de cohecho a los políticos ha suscitado dudas relacionadas tanto con el an como con el quantum. Descartado, de iure condito, que se puede desaplicar el cohecho a los políticos, se discuten algunos planteamientos doctrinales así como la respuesta jurisprudencial al problema. Así, frente a quien ha sugerido sustituir (o identificar) la imparcialidad como bien jurídico protegido con la persecución de intereses generales, se propone un entendimiento procedimental de la misma. Analizando la jurisprudencia sobre prevaricación (pre)legislativa (caso ERE) o sobre el transfuguismo retribuido, se critica cierta tendencia a estirar los preceptos del Código penal en aras a configurar un Estatuto penal del político cuya creación (jurisprudencial), sin embargo, termina resultando contradictoria. Se apuntan, finalmente, algunas directrices para una posible intervención del legislador.
The fact that a politician can be found guilty of bribery has been disputed (regarding both the an and the quantum). De lege lata, it seems that the only possible answer is «yes». That said, I discuss both scholar proposals and Courts’ resolutions (regarding the quantum of sanction related to the concrete offense to be applied to the politician). First, I argue that it is not necessary to convert impartiality (the protected value) into a pursuit of the (too generic) general interest: on the contrary, I suggest a procedural understanding of the «impartiality». Secondly, I discuss the judicial creation of a Criminal Statute of the Corrupt Politician whereby a government’s official can prevaricate (pre)legislating (ERE case) or «paid turncoat» is considered unlawful. Finally, assuming a de lege ferenda approach, I propose guidelines for the legislator to amend the bribery offense when a politician is involved.
URI: http://hdl.handle.net/10662/20024
DOI: 10.15304/epc.43.8846
Appears in Collections:DDPUB - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
epc.43.8846.pdf687,94 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons